Isnin, 23 Julai 2012

Ingin Tahu: Makanan-makanan Eksotik Masyarakat Dunia


Sebelum saya memulakan ruangan ingin terlebih dahulu diingatkan bahawa tujuan saya memaparkan ruangan ini adalah untuk tujuan pembelajaran. Perlu diingat bahawa kita mempunyai pandangan yang berbeza dalam pelbagai perkara. Mungkin pada kita pelik, tapi bagi sesetengah masyarakat ianya adalah perkara biasa - sebaliknya kita pula yang menjadi pelik pada mereka.

Bagi memulakan ruangan kali ini ingin saya memberitahu lebih awal bahawa ianya tiada kaitan dengan bulan puasa (yang menyebabkan saya ingin menceritakan perihal makanan). Tetapi lebih kepada tujuan saya bagi memperkenalkan kepelbagaian ragam manusia yang seharusnya menjadi renungan bagi kita dalam mengenal keunikan masing-masing. Baiklah tanpa membuang masa apa kata kita melihat antara keunikan-keunikan tersebut.


Makanan yang pertama membawa kita ke Perancis iaitu makanan yang dipanggil "les cuisses grenouilles", atau bahasa kita "kaki katak". Hmm, jangan terkejut, kaki katak merupakan makanan terkenal bagi rakyat Perancis. Di negara Perancis sahaja kaki katak digunakan antara 3,000 hingga 4,000 tan setahun untuk dijadikan sajian. Oleh kerana katak merupakan spesis yang dilindungi di Perancis, kebanyakan kaki katak ini diimport dari luar termasuk Indonesia. Sekilogram "les cuisses grenouilles" berharga lebih kurang MYR 45.46.

Kaedah penyediaan makanan ini agak mudah, iaitu dengan mencelupkannya ke dalam tepung kemudian digoreng di atas kuali tidak melekat dengan menggunakan sedikit minyak zaitun dan bawang putih yang diketuk. Ini adalah resepi asas bagi makanan eksotik ini, namun terdapat pelbagai lagi resepi yang menjadi kegemaran rakyat di sana.


Makanan kedua masih lagi berkaitan dengan Negara Perancis iaitu "les escargots". Makanan apa tu? Ia adalah siput, tetapi siput darat. Ini juga merupakan makanan terkenal di Perancis. Negara itu menggunakan kira-kira 40,000 tan siput setahun.. Betul ker tak betul.. oleh sebab kulit siput tu berat, mungkin ada betulnya.

Kebanyakan siput ini membesar secara liar dan hanya 2% sahaja yang diternak. Jenis siput-siput yang menjadi kegemaran masyarakat Perancis adalah "escargot de Bourgogne" (siput Burgandy) dan juga "petit gris" (siput kecil). Bukanlah mudah sekiranya anda ingin menyediakan hidangan ini sendiri kerana siput-siput yang dikumpulkan perlu dibiarkan tanpa makanan selama 2 minggu!.. Makanan seumpama ini jika dinikmati di US harganya boleh menjangkau sehingga MYR 39.58. Hmm, boleh tahan...

Walaupun makanan siput Perancis ini diaggap eksotik oleh masyarakat dunia (mungkin kita sendiri). Bagaimana dengan masyarakat kita yang menjadikan siput paya sebagai makanan, atau ikan belacak! Tepuk dada tanyalah diri anda untuk membuat keputusan bagi diri sendiri. Namun begitu apa pendapat anda tentang makanan-makanan eksotik ini?



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog