Monday, July 16, 2012

Limau Nipis dan Masyarakat Melayu

Kenapalah hari ni saya rasa macam nak kongsi pasal limau nipis pulak ya? Mungkin anda pun nak tahu jugak. Puncanya sebab dalam beberapa hari ni saya diserang batuk diiringi selesema. Oleh sebab tak tahan dengan gangguan dua penyakit ni jadi saya pun teringat lah ubat mujarab (bagi saya) iaitu limau nipis.

Biasalah, sesiapa yang biasa dengan tumbuhan yang akrab dengan Masyarakat Melayu ni pasti tahu buah istimewa ni macam-macam gunanya kan? Bagi yang rajin menyemak arkib petua nenek kebayan tu lagi lah tahu macam-macam kegunaan buah ni.

Apa yang menghairankan bagi saya masih ada dikalangan kita yang terkeliru antara limau nipis dan limau kasturi. Takperlah jangan dia tersalah tafsir limau oren dan limau nipis sudah (itu dah tahap-tahap buta huruf lah tu). Ini kerana paling tidak kalau kita pernah ke dapur pasti terserempak dengan ibu yang biasanya menggunakan limau nipis untuk menghilangkan hanyir ikan atau setidak-tidaknya ketika beliau menyediakan sambal belacan atau cencaluk, huhu.. cuma tips yang paling mudah untuk membezakan antara limau nipis dan limau kasturi adalah dari segi saiz. Limau nipis lebih besar dan berkulit tebal manakala limau kasturi kecil dan berkulit nipis. hmm... mudah sahaja kan!

Oleh kerana limau nipis ni banyak gunanya, maka seharusnya kita perlu pastikan ianya tidak pupus begitu sahaja. Sememangnya kalau di pasar kita mudah mendapatkatnya, namun biasanya tahap kesegaranya agak kurang berbanding kalau dipetik sendiri dari pokok.

Memandangkan limau ini boleh digunakan untuk membuang hanyir ikan, maka sudah pastilah ianya juga berguna terutama untuk tujuan pembersihan. Ini termasuklah membuang bau badan, membersihkan rambut, membuang sel-sel kulit mati pada badan kita (ni kalau nak putih lah ya) dan macam-macam lagi lah ya. Cuma kalau nak mendapatkan cara 'advace' penggunaan limau nipis ni bolehlah dirujuk daripada koleksi-koleksi petua nenek kebayan (boleh dicari di internet atau majalah-majalah berkaitan wanita).

Seingat saya dahulu mudah sahaja mendapatkan limau ni (belakang rumah saya pun ada). Tapi sekarang agak sukar jugak, melainkan dibeli dikedai atau pasaraya. Biasalah untuk mendapatkan limau nipis yang betul-betul segar bukanlah mudah. Melainkan limau tersebut kelihatan agak kering atau layu. Kalau nak tanam tak tahu pulak bila berbuah kan. Jadi terpaksalah beli jugak.

Walaubagaimanapun untuk memastikan yang satu hari nanti saya boleh mendapatkan buah limau nipis yang segar, maka boleh lah saya mula mencari benih limau nipis. Memanglah hari ini saya terpaksa membeli, tapi kalau diusahakan secepat mungkin menanam pokok ini, pasti hasilnya saya dapat juga kan! Orang lain macam mana? Nak taknak tanam ker?





Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...