Thursday, July 19, 2012

Pengumuman Bulan Puasa 2012 - Kemeriahan Menyambut Bulan Puasa

Wah hari ni adalah hari dimana kita akan melihat anak bulan untuk menentukan mulanya bulan puasa bagi tahun 2012. Bagi yang tinggal di kampung (Bukit Rokan ni tak kurang juga) pasti hari ni antara hari-hari yang sibuk dalam menyediakan persiapan menyambut bulan puasa nanti.. hmm bagi yang tinggal di bandar tu pandai-pandai lah ya (setidak-tidaknya banyak kenangan yang masih segar dalam ingatan).

Jadi, yang sibuk dengan persiapan untuk membakar lemang dah tentu akan berdiang dengan api untuk satu hari ni. Berlainan pulak yang di dapur, yang menyediakan makanan rendang ayam, daging atau ada yang buat ketupat ker?.. (huhu dah lama tak makan ketupat original - asyik ketupat tiruan jer).. Bagi saya keluarga kecil yang tinggal beberapa kerat tak payahlah berangan nak masak lemang. Macam biasa tumpang-tumpanglah pada orang lain yang buat kan!.. itulah keistimewaan duduk di kampung.

Macam mana pun apa yang paling penting bulan puasa nanti dapat lalui dengan penuh bermakna. Maklumlah kalau persiapan nak menyambutnya sebegini meriah jangan nanti dipertengahan bulan puasa kita hilang minat nak teruskan berpuasa pulak ya. Apa pun saya turut gembira melihat generasi hari ini masih menunjukkan semangat dalam menyambut bulan puasa. Cuma berbeza dari segi keadaan dan bentuk persiapan yang dilakukan. Mungkin sebab hari ni agak mendung sepanjang hari!

Oh ya, lupa pulak sebelum tu saya nak share video ni sama-sama. Video ni saya pinjam dari blog lain (amboi.com). Di harap kita dapat sama-sama memanfaatkan video ini ya. Saya tak sempat nak sediakan video sendiri, jadi pinjam ajerlah..






Sebelum saya mengundurkan diri, ingin saya berpesan kepada semua supaya dapat sama-sama menjalani ibadah puasa dengan penuh keikhlasan. Semoga kita sama-sama dapat meraikan kemeriahan di hari raya nanti - InsyaAllah.


Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...