Saturday, July 7, 2012

Saat-saat Memerlukan, Sediakanlah Minyak Angin

Memang tiada siapa menyangka adakalanya kita ditimpa sesuatu yang tidak diduga seperti sakit kepala, sengatan serangga dan sengal-sengal sendi akibat bekerja. Mungkin ada di antara kita masih ingat dan masih menggunakan ubatan tradisional ini; minyak angin Cap Kapak.

Tiba-tiba terlintas pulak di fikiran saya ni pasal minyak angin ni. Maklumlah sedari kecil minyak ni memang selalu digunakan bukan sahaja oleh ahli keluarga saya malah kadang-kadang ada yang menyimpan minyak ini dan sentiasa dibawa bersama.

Mungkin minyak Cap Kapak bukan minyak seribu guna, tapi dalam saat-saat penting ianya berguna selalu. Antara kes-kes yang popular untuk minyak Cap Kapak ni biasanya adalah sakit kepala. Semasa di zaman persekolahan dulu biasanya digunakan oleh murid-murid yang mengalami sakit perut (mungkin perut masuk angin akibat menunggu waktu persekolahan yang panjang). Bagi golongan para guru pula sebaliknya adalah akibat dari sakit kepala dalam melayan kerenah pelajar yang seribu satu macam.

Berlainan pula di rumah Minyak Cap Kapak digunakan untuk melegakan kesan gigitan serangga dan mengurangkan lenguh-lenguh sendi ibubapa yang teruk bekerja. Pendek kata boleh dikatakan setiap rumah akan menyimpan sebotol Minnyak Cap Kapak.

Mungkin hari ini masih ada di antara kita yang masih menggunakannya. Saya dah lama tak gunakan minyak ni. Namun ingatan mengenai Minyak Cap Kapak ni masih segar dalam ingatan. Kotak hijau dengan logo tangan yang memegang kapak yang dulu selalu melegakan sedikit sebanyak kesakitan yang saya alami.

Terima kasih Minyak Cap Kapak.




Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Paparan Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...