Sabtu, 9 November 2013

Bagaimana Menghilangkan Kesan Parut

Kesan parut sememangnya akan menimbulkan banyak kesan walaupun ianya tidak mendatangkan apa-apa bahaya. Semua orang mahu kulit mereka cantik dan bebas parut. Adakalanya parut ini turut mengkibatkan kurang yakin diri serta malu berdepan dengan orang ramai.

Di sini kita akan bincangkan antara kaedah yang dapat membantu anda memberbaiki kesan parut (sekiranya ianya tidak dapat diatasi 100%). Namun dengan kemajuan rawatan hari ini memang ada menawarkan rawatan parut yang lebih berkesan. Tetapi di sini saya ingin berkongsi dengan anda mengenai kaedah yang mudah, murah dan diharap boleh membantu.

Lemon sememangnya baik untuk kulit
Minyak tumbuh-tumbuhan - terdapat beberapa minyak yang membantu merawar parut dengan berkesan seperti rose hip oil, coconut oil, argan oil, lavender oil, sunflower oil dan sebagainya. Tujuannya adalah untuk membantu mengekalkan kelembapan kulit anda dan meransang proses penyembuhan semula kulit. Maka penggunaan ini perlu dilakukan dengan menyapu minyak tersebut serta mengurut bahagian parut untuk beberapa ketika (sehingga minyak meresap - anggaran 30 saat). Bagaimanapun anda perlu mengekalkan rawatan ini setiap hari sehingga kesannya kelihatan.

Ekstrak daripada bawang - jus daripada bawang juga dikatakan antara rawatan parut yang terbaik kerana dapat membantu pembetukan collagen. Sama seperti penggunaan minyak tadi hanya sapukan dan ratakan pada bahagian parut dalam bentuk bulatan sehingga meresap.

Gel daripada lidah buaya - lendir daripada daun lidah buaya juga dikatakan antara bahan yang dapat merawat parut terutama pada parut yang baru (luka yang baru sembuh).

Lemon dan limau - lemon dan limau memang baik untuk membersihkan kulit. Disamping mencerahkan kulit dan parut ia juga dapat menanggalkan sel kulit mati/lama dan menampilkan sel
Aloe vera banyak kebaikan
Madu - madu juga baik sebagai antibiotik (mengelakkan jangkitan kuman). Jadi ia boleh digunakan sebelum luka bertukar menjadi parut lagi.

Vitamin E - vitamin E boleh digunakan dalam bentuk supplement juga digunakan secara luaran sebagai sapuan biasa. Jadi selain daripada memakan supplement tersebut anda boleh menggunakan sedikit daripadanya untuk menyapukan pada parut anda untuk membantu proses pemulihan. Walaubagaimanapun ia tidak sesuai digunakan semasa luka belum sembuh.
 kulit yang lebih sihat/baru.
Selain daripada itu elakkan parut anda daripada terdedah kepada matahari. Cahaya UV boleh mengganggu proses pemulihan parut dan mengakibatkan ia menjadi gelap. Jadi sekiranya perlu gunakan losyen dengan penapis UV SPF 30.

Parut adalah sebahagian proses pemulihan kulit apabila luka. Ini bermakna proses pemulihan sepenuhnya adalah parut kelihatan seperti biasa (mungkin tidak untuk luka yang serius). Kesan parut ini boleh dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti kedalaman, saiz, kedudukan dan jenis luka yang dihadapi. Ia juga dipengaruhi oleh umur, genes, jantina dan keturunan.

Begitulah sedikit sebanyak tentang kaedah merawat kesan parut. Suatu perkara yang anda perlu ketahui mengenai proses merawat parut akan memakan masa yang agak lama. Jadi jika anda ingin melakukan rawatan menggunakan kaedah-kaedah di atas pastikan anda terus melakukannya sehingga parut benar-benar hilang (3 - 6 bulan) bergantung pada jenis parut anda.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga lamanFacebook kami.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog