Ahad, 5 Januari 2014

Pembersih Udara Terbaik Untuk Membasmi Gas Merbahaya, Kuman dan Habuk

Airocide teknologi pembersihan udara dari NASA

Pembersih udara terbaik mungkin tidak terdapat pada satu produk memandangkan kesemua produk mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Walaubagaimanapun terdapat pembersih udara yang baik dari segi mencapai matlamat membantu anda mencapai tujuan penting iaitu kebersihan dari ancaman yang terdapat di dalam udara seperti bakteria, virus, kulapuk dan gas-gas merbahaya. Mari kita ikuti lebih lanjut mengenai teknologi pembersihan udara ini.

Terdapat banyak kandungan terampai di dalam udara yang terdiri dari pelbagai benda utama iaitu gas, habuk dan hidupan (bakteria, virus dan kulat). Kesemua benda asing ini boleh membawa mudarat kepada anda dan juga benda lain yang terdapat di dalam rumah anda seperti tumbuhan dan binatang kesayangan anda. Di dalam idustri kualiti udara lebih menekankan kepada partikel-partikel halus terdapat di dalam udara jadi ianya lebih mementingkan penapis udara yang mempunyai tapisan.

Di dalam suasana rumah pula kualiti udara lebih menekankan kepada keselamatan penghuni daripada dijangkiti oleh hidupan di dalam udara serta gas-gas merbahaya. Sememangnya sukar untuk mengawal kehadiran mikro-organisma di dalam udara kerana kita bernafas memerlukan udara. Jadi penapis udara yang mampu membunuh organisma merbahaya ini amatlah penting – terutama sekiranya anda menghidapi alahan seperti asma. Ia juga mampu mengelakkan jangkitan seperti H1N1 dan penyakit-penyakit lain yang berjangkit melalui udara.

Dalam sistem pembersihan udara terdapat beberapa ciri-ciri penting seperti;

Penapis HEPA perlu melalui ujian makmal untuk mendapat pentauliahan

a) Menapis – pembersih udara jenis ini menggunakan penapis untuk menapis habuk terampai di dalam udara. Ini bergantung kepada kehalusan pada sistem penapisan. Sistem penapisan mungkin membersihkan udara daripada habuk tetapi tidak membunuh organisma di dalam udara. Antara penapis terbaik adalah HEPA yang menapis 99.97 partikel di dalam udara.

b) Membunuh organisma – sistem penapisan ini dilengkapi dengan sistem yang dapat membunuh organisma di dalam udara. Antaranya menggunakan UV untuk membunuh organisma yang terdapat di dalam udara atau haba yang tinggi.

c) Pengionan – pengionan membersih dengan cara pengumpalan habuk menjadi partikel yang lebih besar dan jatuh ke permukaan lantai atau dikumpulkan pada plat pengumpul bercas yang akan menarik partikel-partikel tersebut.

d) Gabungan – kebiasaannya juga penapis udara menggabungkan beberapa ciri-ciri ini bagi mendapatkan kualiti udara terbaik. Penapis udara yang menapis sahaja mungkin tidak memadai sekiranya organisma dan gas merbahaya masih lagi terdapat di dalam ruang yang dilengkapi dengan sistem tapisan.

Terdapat banyak lagi teknologi tapisan udara yang digunakan di dalam bidang industri dan kesihatan. Ini kerana kedua bidang ini memerlukan kualiti udara pada tahap yang terbaik. Jadi penggunaan sistem pembersihan udara yang mantap sememangnya diperlukan.

Antara teknologi pembersihan udara yang baru dikomersialkan dan baik untuk digunakan di dalam rumah adalah Airocide. Satu-satunya pembersih udara yang berbeza dengan pembersih udara yang lain. Ini kerana ianya tidak menggunakan sebarang penapis namun dapat membersihkan udara daripada organisma merbahaya dan juga gas-gas yang boleh menyebabkan gangguan kepada kesihatan.

Airocide bukan sahaja cantik, malah lebih berkesan dalam membersihkan udara

Airocide direka menggunakan teknologi yang dibangunkan oleh NASA (National Aeronautics and Space Administration). Pada mulanya ianya digunakan untuk mengatasi masalah kandungan gas ethylene yang menyebabkan buah-buahan cepat masak. Dengan bantuan daripada University of Wisconsin para jurutera NASA dapat mereka satu pembersih udara yang mampu menyahkan 99% kandungan ethylene dari dalam udara. Malah teknologi ini juga digunakan dalam industri pengimportan buah-buahan, makanan dan bungaan sejak dari tahun 1998 lagi.

Kajian seterusnya mendapati Airocide juga sangat berkesan dalam menghapuskan kandungan VOC (Volatile Organic Compounds) dari dalam udara – bahan berbahaya yang terdiri daripada semburan racun serangga, bahan pencuci, bahan penyahkuman, bahan cucian kering (dry-cleaning), bahan binaan, thinner, racun serangga, penyegar udara dan bahan-bahan lain yang meruap di dalam udara. Malah Airocide juga didapati dapat menghapuskan bahan lain seperti debunga, hama, virus, bakteria dan juga bahan organisma lain yang terkandung di dalam udara.

Teknologi Airocide diperkenalkan dalam hospital, klinik, bilik kecemasan, klinik pergigian dan juga pusat penjagaan kanak-kanak semenjak 2003 lagi dan mendapati kesan yang positif dalam mengawal penyakit yang merebak seterusnya mengurangkan kadar bakteria dan kulapuk.

Airocide tidak dilengkapi dengan tapisan bahan terampai di udara. Jadi penggunaan alatan ini adalah lebih baik digunakan bersama dengan sistem tapisan habuk sekiranya anda inginkan kualiti udara yang lebih bersih. Namun begitu perlu diingat penapis yang memerangkap habuk juga menjadi sebahagian tempat pengumpulan bakteria dan kulat. Penggunaan Airocide amat penting bagi mengawal bahan-bahan merbahaya ini di dalam udara.


Diharap artikel kali ini dapat membantu anda memahami lebih lanjut tentang kebersihan udara dan alat pembersih udara dengan lebih baik. Mungkin di lain masa saya ingin menyentuh tentang bahaya organisma yang terdapat di dalam udara. Melalui pengetahuan lebih lanjut mengenai perkara ini mungkin dapat mengelakkan kita daripada dihinggapi serangan penyakit merbahaya dan melindungi keluarga kita daripadanya.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog