Tuesday, April 15, 2014

Jangan Sesekali Memandang Rendah Bakat Orang Lain

The Beatles
The Beatles juga pernah gagal semasa ujibakat kerana dikhuatiri tidak akan disukai peminat.

Bakat tidak terletak pada paras rupa, usia dan sebagainya. Ia lebih bergantung kepada usaha seseorang dalam memajukan diri di dalam sesuatu bidang yang diminatinya. Ini mengingatkan kita bahawa setiap orang boleh mencapai kecemerlangan dalam apa jua lapangan, apa yang penting adalah usaha dalam memperbaiki kelemahan.

Di dalam video yang akan dipaparkan adalah sesi ujibakat yang dijalankan untuk rancangan X-Factor di Australia. Gadis yang akan menjalani ujibakat tersebut ialah Shiane Hawke, berusia 14 tahun. Mungkin kerana usia dan penampilan gadis ini, para juri dan penonton kelihatan kurang yakin dengan beliau. Namun segala-galanya berbeza sebaik sahaja gadis ini mula menyanyi.



Dalam bidang seni terdapat banyak artis yang hebat di mana pada mulanya dianggap tidak akan berjaya dalam bidang nyanyian mahupun lakonan. Malah ramai juga yang terpaksa melalui pelbagai cabaran untuk berjaya dan menjulang nama mereka sebagai seorang penghibur ternama.

Begitu juga dalam bidang-bidang yang lain. Stephen Hawking misalnya adalah pelajar yang biasa sewaktu beliau di usia remaja dan menjadi seorang saintis yang terkenal pada abad ini. Mungkin ‘terkenal’ bukan perkara yang perlu menjadi fokus utama. Apa yang sepatutnya kita tumpukan adalah menghasilkan sesuatu yang terbaik untuk segala lapangan yang kita ceburi.

Teruskan berusaha dan jangan sesekali memandang rendah kepada orang lain, bahkan diri anda sendiri. Selamat maju jaya.



MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...