Sabtu, 8 November 2014

Hyperloop Merupakan Sistem Pengangkutan Darat Terpantas Masa Hadapan

'Hyperloop' memerlukan terowong khas.

Pada masa ini pengangkutan pantas masih lagi dikuasai oleh sistem pengangkutan udara kerana selain daripada mempunyai kepantasan ia juga mampu merentasi halangan bentuk muka bumi dan lautan. Pengangkuan pantas di darat pula masih dikusai oleh keretapi-keretapi magnet (maglev) yang menggunakan sumber tenaga yang tinggi untuk beoperasi.

Untuk terus meningkatkan lagi mutu pengangkutan darat, inovasi terbaru diperlukan bagi mengatasi batasan maksima sistem pengangkutan sedia ada. Maka bagi menjangkaui kemampuan ini pereka inovasi perlu berani menampilkan sesuatu yang berbeza daripada apa yang sedia ada.


Hyperloop capsule/pod
Contoh 'capsule' atau 'pod' untuk 'Hyperloop'.

Sistem pengangkutan amat penting bagi memastikan banyak urusan dapat dilakukan dengan lebih pantas. Walaupun sistem pengangkutan udara adalah pantas, tetapi ia memerlukan banyak urusan yang menyebabkan para pengguna perlu meluangkan masa yang panjang seperti ‘daftar masuk’, ‘urusan bagasi’, ‘menunggu’ dan sebagainya yang menyebabkan ia memakan masa yang lebih lama.

Bagi memudahkan lagi para pengguna yang memerlukan pengangkutan pantas bagi destinasi-destinasi penting maka sistem pengangkutan baru iaitu ‘Hyperloop’ dicadangkan dalam menyingkatkan tempoh perjalanan. Sekiranya sistem pengangkutan ini dapat disiapkan, pengguna akan menikmati sistem pengangkutan darat yang mempunyai kelajuan pengangkutan udara. Ini bermakna bukan sahaja ia akan menawarkan perjalanan yang pantas, malah urusan perjalanan yang mudah seperti sistem pengangkutan darat yang lain.

‘Hyperloop’ berbeza dengan sistem pengangkutan darat biasa kerana memerlukan terowong khas. Selain itu juga ia meluncur di atas kusyen udara seperti ‘hovercraft’ dengan kelajuan sehingga 1,223 km/h (760 mph). Pada kelajuan ini ia mampu membawa penumpang dari Los Angeles ke San Francisco dalam masa 30 minit yang berada pada jarak 645 km. Jadi para pengguna dapat memanfaatkan masa yang sebelumnya dihabiskan dengan menunggu dengan perkara yang lebih penting.


Elon Musk
Elon Musk penyumbang idea disebalik 'Hyperloop'.

‘Hyperloop’ diilhamkan oleh pengasas Paypal, SpaceX dan Tesla Motors iaitu Elon Musk yang setakat ini telah membawa perubahan kepada orang ramai dari segi kehidupan dan ekonomi. Sekiranya ia berjaya dilakukan di Los Angeles, maka tidak mustahil ia akan turut di bina di lokasi-lokasi lain bagi menghubungkan bandaraya-bandaraya penting di seluruh dunia.


Hyperloop route
Laluan cadangan sistem 'Hyperloop'.

Perubahan yang diketengahkan oleh sistem pengangkutan ‘Hyperloop’ jauh berbeza daripada sistem pengangkutan laju darat sedia ada iaitu keretapi magnet (maglev). Ini jelas menunjukkan inovasi berterusan membawa kita keluar daripada sistem keretapi magnet yang telah sekian lama digunakan. Ini kerana sistem tersebut menggunakan kuasa elektrik yang tinggi.

Mungkin ia akan mengambil masa beberapa lama untuk dibina dan diuji dari segi pelbagai aspek. Walaubagaimanapun idea dan usaha untuk membina sistem pengangkutan ‘Hyperloop’ ini merupakan sesuatu yang perlu dilihat positif. Adalah diharap, bukan ‘Hyperloop’ sahaja yang akan berjaya, malah banyak lagi rekaan yang dapat membawa manfaat kepada manusia di masa-masa akan datang.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog