Monday, April 13, 2015

Mikro Post; Coconut Octopus

coconut octopus with coconut shell
Coconut octopus menggunakan tempurung kelapa sebagai pelindung.

Coconut octopus (Amphioctopus marginatus) juga tergolong di dalam kumpulan cephalopod (dari jenis sotong). Menadapat jolokan namanya daripada perilakunya yang unik dengan tempurung kelapa. Mendiami perairan tropika di bahagian barat Lautan Pasifik termasuk Sulawesi dan Bali. Sotong ini menjadikan udang, ketam dan juga kerang sebagai makanannya.

Pemerhatian kita terhadap haiwan ini adalah kebolehannya menggunakan tempurung kelapa sebagai alat memberikan perlindungan kepadanya. Tempurung kelapa akan dijadikan penutup dan ia akan berada di dalamnya – dengan menggulingkan tempurung kelapa tersebut seperti roda.

Perlakuan sotong ini kali pertama direkodkan oleh pengkaji dari University of California, Berkeley yang diterbitkan dalam artikel Science di mana A. Marginatus dilaporkan seperti berjalan dengan dua kaki. Terdapat hanya dua octopus yang diketahui melakukan perlilaku seperti ini dimana satu lagi adalah Abdopus aculeatus. Menurut artikel itu juga perilaku ini dijumpai di perairan Sulawesi, Indonesia - kerana di perairan ini tempurung kelapa lebih mudah untuk didapati oleh sotong-sotong ini.

Amphioctopus marginatus
Coconut octopus spesis unik yang menggunakan peralatan.

Menurut pengkaji dari Museum Melbourne di Australia sotong ini menggunakan peralatan untuk tujuan perlindungan atau persembunyian. Beliau juga turut merakamkan aksi sotong ini mengutip dan menggunakan tempurung kelapa yang didapati daripada lantai laut dan dijadikan sebagai alat perlindungannya.


Apa yang unik di sini adalah kemampuan haiwan kecil ini menggunakan peralatan untuk memenuhi keperluannya dalam melindungi diri dan berburu. Ini kerana bukan tempurung kelapa sahaja yang digunakan, malah kulit kerangan juga turut digunakan. Sekiranya haiwan sekecil ini mampu berfikir dengan kreatif untuk menyelesaikan masalahnya, maka kita juga patut memikirkan sesuatu dalam situasi yang sama. Fikir-fikirkan.




MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Paparan Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...