Rabu, 6 Mei 2015

Bangunan-bangunan Pintar di Dunia


Bangunan pintar merupakan bangunan yang mempunyai ciri-ciri istimewa dalam memastikan bangunan tersebut memberikan fungsi yang diperlukan dengan tenaga yang lebih jimat, kurang pencemaran, menggunakan sumber tenaga boleh diperbaharui dan pelbagai lagi. Ia merupakan satu ciri-ciri penting dalam seni reka bangunan pada masa ini memandangkan isu penggunaan tenaga menjadi satu perkara penting di samping mengelakkan masalah pencemaran yang semakin meruncing.

Berikut adalah beberapa bangunan di serata dunia yang merupakan bangunan-bangunan pintar dengan beberapa ciri-cirinya;

Leadenhall Building, London


Bangunan Leadenhall ini mempunyai spesifikasi penjimatan tenaga yang lebih menyeluruh. Mengandungi 293 meter untuk mengesan penggunaan cahaya. Selain itu juga ia menguatkan pemasangan pengaliran air yang perlahan manakala panel pemantul di bahgian luarnya pula membenarkan ruang pengaliran udara pada setiap tingkat ke-7 untuk membenarkan pengaliran udara yang lebih lancar selain mengurangkan penggunaan penghawa dingin.

Capital Tower, Singapore


Merupakan antara bangunan pintar terawal selama lebih 15 tahun, Bangunan Capital Tower di Singapura ini siap di bina pada tahun 2000. Menggunakan sistem kawalan yang dikenali sebagai ‘Integrated Intelligent Building System’ (IBMS) untuk mengawal perkhidmatan dan kemudahan di dalam bangunan tersebut. Selain itu ia turut dilengkapi dengan sistem parking pintar yang menyediakan paparan semasa di pintu masuk tempat letak kereta bangunan tersebut.

Lift-lift di dalam bangunan ini juga turut dilengkapi dengan paparan yang memaparkan berita-berita semasa. Melalui pengurusan tenaga  ‘eco-friendly’ yang digunakan pada bangunan ini menjadikan ia antara bangunan pintar yang mendahului bangunan-bangunan lain.

David Brower Centre, California


Seperti bangunan-bangunan pintar yang lain juga bangunan ini menggunakan tenaga dengan efisyen disamping penjanaan tenaga solar sebanyak yang mungkin.

Kesemua bahagian di dalam bangunan mendapat cahaya matahari dengan baik bagi mengurangkan penggunaan lampu. Manakala panel-panel solar digunakan untuk menyediakan perlindungan dari cahaya matahari selain daripada menjana tenaga elektrik.

Ia juga turut dilengkapi dengan pengesan Co2 untuk mengaktifkan kemasukan udara segar secara automatik.

Port of Portland, Oregon


Bangunan ini dilengkapi dengan sistem pengurusan air buangan yang bertaraf dunia. Ia berjaya mengurangkan penggunaan air sebanyak 75% dengan menggunakan air yang digunakan oleh 500 pengguna bangunan tersebut.

Menggunakan sistem yang dikenali sebagai The Living Machine, yang juga menganugerahkan bangunan tersebut dengan pensijilan LEED Platinum, menghasilkan air berkualiti yang digunakan untuk tujuan pengepaman tandas dan juga menara penyejuk bangunan tersebut.

SAP America Headquarters, Pennsylvania


Bagunan yang dilengkapi dengan bumbung hujau (dipenuhi tumbuhan) menerima penganugerahan terbesar LEED Certified Platinum di negeri Pennsylvania.

Meliputi 210,000 kaki persegi bangunan ini mempunyai banyak ciri-ciri istimewa dalam menggunakan sumber dan tenaga secara optimum. Ia bukan sahaja menggunakan simpanan air hujan bagi tujuan pengepaman tandas malah untuk tujuan penyiraman pokok-pokok pada landskap bangunan.

Bangunan ini juga turut menggunakan perigi geothermal, sistem kalibrasi kilat dan juga sistem pengaliran angin yang dapat menjimatkan penggunaan tenaga.



Terminal B di Mineta San Jose International Airport ini mempunyai beberapa keistimewaan tersendiri yang menyebabkan ia tersenarai di dalam bangunan-bangunan pintar. Selain daripada rekabentuk yang membolehkan ia menggunakan sebanyak mungkin cahaya daripada matahari, ia juga dilengkapi dengan sistem self –checking serta pengimbasan bagasi.

Selain itu juga para penumpang yang menunggu boleh menggunakan “Air Chair”, kerusi yang dilengkapi dengan soket untuk tujuan mengecas peralatan elektronik. Bangunan ini juga direka bagi mempunyai sistem pengaliran udara yang menjimatkan tenaga.

The New York Times, NY


Bangunan untuk akhbar harian New York yang berumur 164 tahun ini siap dibina pada tahun 2007 dilengkapi dengan tirai seramik yang melindinginya daripada matahari.

Tirai seramik merupakan tiub yang berfungsi untuk memantulkan cahaya matahari bagi menghasilkan warna-warna yang berbeza. Menggunakan tingkap daripada lantai ke syiling bagi memastikan cahaya yang maksima untuk menerangi bahagian dalaman bangunan ini. Selain itu juga ia turut dilengkapi dengan pelindung matahari yang dilengkapi dengan pengesan untuk mengurangkan cahaya matahari memasuki bangunan secara terus dan ini mengurangkan suhu panas di dalam bangunan.

Beijing Airport, T3 Terminal


Beijing Airport T3, merupakan terminal kedua terbesar selepas Dubai International Airport. Dibina bagi menyediakan kemudahan pengangkutan menjelang Olimpik di Beijing pada tahun 2008.

Terminal ini dilengkapi dengan 25,000 monitor dan pengesan (sensors) untuk memastikan keselamatan dan juga penggunaan tenaga yang efisyen. Terdapat 10 stesen kerja yang mengawal air, suhu dan pengaliran udara melalui sistem automasi Schneider Electric yang dibekalkan oleh IBM, bagi memastikan kesemua sistem kawalan dan lebih daripada 1,600 kipas berfungsi dengan baik.

Musée du quai Branly, Paris


Pada tahun 2006, seluas 800 meter persegi dinding muzium ini telah ditukar kepada dinding daripada tumbuh-tumbuhan hidup dari serata dunia. Terdapat kira-kira 15,000 tumbuhan, daripada 150 jenis di tanam memenuhi ruang dinding bangunan ini dalam usaha untuk memperbaiki kualiti udara di persekitaran tersebut juga sebagai langkah penjimatan tenaga.

The Gates' Home, Washington


Rumah kediaman milik Bill Gates ini dilengkapi dengan ciri-ciri pintar yang mampu menukarkan persekitaran di dalam bilik mengikut ciri-ciri yang bersesuai dengan seseorang yang tinggal di rumah tersebut. Manakala tetamu pula akan dibekalkan pin untuk menukarkan tetapan ini sebaik sahaja memasuki bilik tersebut.


Dilengkapi dengan sistem server bagi keseluruhan kawasan, kolam renang 18 m (60 ft.) dengan sistem bunyi dalam air, gimnasium berkeluasan 230 m2 (2,500 ft.2), ruang makan berkeluasan 93 m2 (1,000 ft.2) dan lantai dengan dengan sistem pemanas. 




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog