Rabu, 8 Julai 2015

Jalan-jalan Cari Makan; Cincau

Cincau, bahan yang digunakan untuk pelbagai jenis minuman.

Minuman cincau walaupun bukan secara asalnya berasal dari Malaysia tetapi telah sebati dengan gaya hidup masyarakat tempatan yang berbilang kaum. Minuman ini telah lama terserap di dalam semua masyarakat dan digunakan hampir setiap hari.

Cincau adalah minuman yang diperbuat daripada kumpulan tumbuh-tumbuhan yang juga dikenali sebagai “grass jelly”. Tergolong di dalam kumpulan ‘mint’ atau pudina, maka tidak hairanlah mengapa minuman ini memberikan kesegaran kepada peminumnya. Antara tumbuhan yang popular digunakan untuk menghasilkan cincau adalah dari jenis Mesona chinensis (juga sebagai M. elegans dan M. procumbens). Manakala untuk menghasilkan cincau hitam Mesona palustris digunakan.

Mesona palustris yang digunakan untuk cincau hitam.

Mesona polustris kering untuk diproses.

Pembuatan cincau tidak menggunakan agar-agar. Ianya hanyalah menggunakan tumbuhan cincau dan juga tepung ubi kayu. Pati tumbuhan yang melikat dan juga campuran tepung ubi kayu membolehkan ia membeku sama seperti agar-agar.

Cincau digunakan dengan pelbagai cara. Selain daripada digunakan untuk menyediakan minuman cincau ia juga digunakan sebagai salah satu campuran dalam minuman lain seperti ABC dan Laici Kang. Jadi cincau amat mudah dipadankan dengan apa juga minuman dengan tambahan tekstur bahan kunyahan di dalam minuman tersebut.

Cincau mudah dipadankan untuk apa juga hidangan.

Cincau merupakan antara bahan minuman penting bukan sahaja di Malaysia, malah juga di negara-negara sekitar seperti Indonesia, Vietnam, China, Taiwan dan juga negara-negara Asia Tenggara yang lain. Minuman berasaskan cincau ini bukan sahaja menjadi hidangan minuman yang disediakan di kedai dan restoran, malah turut disediakan sebagai minuman diproses (tin dan kotak).

Ia turut menjadi bahan kajian bagi mengenal pasti potensi sebagai bahan perubatan dan khasiat pemakanan. Apa yang penting ia merupakan antara bahan penyediaan sebahagian minuman tradisi dan budaya penting di Malaysia dan harus dicuba “must try list” sewaktu berada di negara ini.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog