Sabtu, 1 Ogos 2015

Projek Pembinaan Ultrascope dari OSA

Ultrascope boleh dihasilkan sendiri oleh para pengguna.

Sciencemag baru-baru ini memaparkan video yang dikeluarkan oleh OSA (Open Space gency) berkenaan projek terbaru mereka iaitu Ultrascope yang boleh didownload dan dihasilkan menggunakan 3D printer. Kesungguhan daripada ahli-ahli OSA mengambil masa lebih hampir 24 bulan untuk memastikan Ultrascope dapat berfungsi untuk pengguna persendirian.

Sesuai sebagai peralatan persendirian Ultrascope menggunakan peralatan yang telah sedia ada seperti padanan kepada smarthphone sebagai kamera dan juga konsol kawalan dan paparan. Kesemuanya disediakan secara ‘open source’ untuk memudahkan para pengguna menggunakannya dengan mudah. Malah Ultrascope juga direka untuk menjadi telescope yang bukan sahaja mudah dibina tetapi murah dari segi kos pembinaannya.


Pandangan Ultrascope dari hadapan.

Imej yang diambil dari Ultrascope juga akan di ‘upload’ ke dalam simpanan ‘cloud’ secara automatik bagi memudahkan perkongsian secara online. Jadi lebih banyak imej dapat dikumpulkan oleh segenap kumpulan pengguna-pengguna ‘Ultrascope’.

Keseluruhan sistem kawalan bagi Ultrascope dihasilkan menggunakan modul-modul sedia ada seperti Raspberry dan Arduino yang mempunyai harga yang lebih murah berbanding keseluruhan komputer biasa. Ia merupakan impian James Parr iaitu pengasas OSA untuk memastikan ia menggunakan teknologi yang boleh dimiliki oleh semua.


Modul Arduino yang digunakan pada Ultrascope.
Antara bahagian yang dihasilkan menggunakan 3D printer.

Sejurus dengan itu OSA akan melancarkan model dengan kaca berukuran 9 centimeter di “San Diego Maker Faire, California” pada Oktober ini. Dimasa akan datang model dengan cermin berukuran 30 centimeter dengan kemampuan cerapan yang lebih tinggi akan dilancarkan. Ia mempunyai kuasa yang lebih tinggi termasuk untuk melihat objek-objek yang boleh mendatangkan kemusnahan kepada bumi.


Jadi itu adalah antara kombinasi projek yang sangat berguna menggabungkan keseluruhan peralatan untuk para peminat hobi kejuruteraan mekanikal, elektronik dan komputer menggunakan kesemua bahan/peralatan dari Raspberry Pi, Arduino dan juga 3D printer. Diharap ia sedikit sebanyak memberi inspirasi bagi yang lain.







Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog