Khamis, 6 Ogos 2015

Keunikan Katak African Bullfrog

African bullfrog mempunyai saiz yang besar.
African bullfrog (Pyxicephalus adspersus) juga dikenali sebagai ‘pixie frog’, merupakan antara katak yang boleh mencapai saiz yang besar. Oleh kerana ia hidup di persekitaran yang amat mencabar katak ini mempunyai pelbagai keistimewaan untuk membolehkan ia menyesuaikan diri.

Katak African bullfrog boleh didapati di kawasan sekitar  Angola, Botswana, Kenya, Malawi, Mozambique, Namibia, South Africa, Swaziland, Tanzania, Zambia, Zimbabwe, dan juga Democratic Republic of the Congo. Walaupun begitu katak ini menjadi kegemaran pemelihara haiwan – jadi ia telah dibawa keluar daripada kawasan asalnya. Ia boleh mencapai saiz sehingga 23 cm (9 inci) dengan berat sehingga 1.4 kg (3.1 lb), namun ada juga yang mencapai saiz sehingga 2 kg (4.4 lb).

Antara keunikan African bullfrog adalah kemampuannya untuk bertahan disepanjang musim kemarau. Untuk mengatasi cuaca panas dan kering, katak ini akan menanamkan diri mereka di dalam tanah dan tinggal di dalamnya sehingga musim hujan berikutnya tiba. Adakalanya memakan masa lebih dari setahun. Semasa dalam keadaan ini katak berada dalam keadaan tidur dan tidak akan makan ataupun minum.


Tikus merupakan antara makanan biasa bagi katak ini.

Hujan yang turun berikutnya akan mengejutkan katak-katak ini keluar daripada tanah dan tibanya musim untuk membiak. Katak-katak dewasa akan bertelur di dalam lopak-lopak air yang cetek berhampiran dengan kolam yang lebih besar. Katak jantan dewasa biasanya akan mengawal anak-anak mereka.

Katak African bullfrog mempunyai gigi yang tajam. Ia makan hampir apa sahaja hidupan yang lebih kecil daripadanya termasuklah serangga, mamalia kecil, reptilia, burung-burung kecil dan juga amphibia yang lain. Ia juga merupakan spesis katak yang akan bertindak aggresif apabila diganggu. Katak African bullfrog dari Pretoria Zoo di South Africa pernah memakan sehingga 17 ekor anak ular cobra (Hemachatus haemachatus).


Katak-katak semasa musim membiak.

Walaupun mempunyai kelebihan-kelebihan tersebut katak ini tetap mempunyai pemangsanya sendiri. Semasa bersaiz kecil ia merupakan mangsa yang  mudah bagi kura-kura dan biawak. Burung-burung yang bersaiz besar pula mungkin akan memakan katak dewasa, begitu juga dengan buaya dan ular. Selain haiwan, manusia juga mungkin akan menjadikan haiwan ini sebagai makanan.


Walaupun spesis katak ini tidak terancam dan boleh dipelihara di kebanyakan negara di dunia. Ia boleh mengalami kepupusan dengan kehilangan habitatnya akibat pembangunan. Katak-katak African bullfrog walaupun mudah dipelihara namun adalah lebih sesuai di habitat asalnya.








Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog