Ahad, 23 Ogos 2015

Muzium Alam Semula Jadi Malaysia, Muzium Ala Kadar

Bangunan Muzium Alam Semula Jadi di Putrajaya.

Muzium Alam Semula Jadi (Natural History Museum), itulah yang diberikan kepada Muzium yang terletak di Presint 15 Putrajaya ini. Bangunan yang serba moden dikelilingi dengan landskap yang cantik untuk memaparkan ‘kepelbagaian bio’ di Malaysia yang dikatakan antara terkaya di dunia. Ia menampilkan pelbagai koleksi daripada haiwan yang bersaiz besar hinggalah ke serangga yang kecil, spesis tumbuh-tumbuhan dan juga sebahagian lagi adalah pameran geologi.

Muzium ini memaparkan bahagian alam semula jadi yang sebelumnya bertempat di Muzium Negara (jadi bahagian alam semula jadi Malaysia tiada lagi di Muzium Negara). Jika sebelumnya ia mengambil satu daripada galeri di Muzium Negara, di sini ia memiliki keseluruhan bangunan. Namun koleksi yang dipamerkan bukan sahaja tidak banyak bertambah malah bahan yang dipamerkan adalah hambar sekali. Baik dari segi koleksi binatang, burung, hidupan laut, tumbuh-tumbuhan mahupun serangga.


Wajah baru tahun 2015 (dalam media semua 'grand').
Ikon Muzium Alam Semula Jadi, agak menarik.

Kunjungan saya ke muzium ini adalah untuk melihat sendiri koleksi ‘herbarium’ seperti yang dinyatakan di dalam laman web promosi muzium ini. Tidak cukup dengan itu saja juga menghubungi muzium tersebut untuk bertanya samada koleksi ‘herbarium’ tersebut disimpan berasingan (kerana jumlahnya yang banyak – memandangkan kepelbagaian spesis tumbuhan negara yang kaya). Saya cuma diberitahu koleksi tersebut disertakan di dalam pameran. Apabila melihat koleksi tersebut di dalam pameran (jumlahnya adalah beberapa kerat – maka fahamlah saya, ia Muzium ala kadar).

Keseluruhan bangunan muzium ini sememangnya selesa dan amat cantik. Kunjungan bersama keluarga ke sini pada hujung minggu juga agak sesuai. Tapi bagi mereka yang ingin membuat apa-apa rujukan mengenai alam semula jadi Malaysia – pasti akan kecewa. Mungkin bahan yang dipamerkan kurang namun, usaha perlu dipelbagaikan bagi memberikan pengunjung maklumat yang cukup (sesuai dengan fungsi penubuhan muzium ini). Penggunaan library maya misalnya dapat menjimatkan ruang dan belanja yang besar. Namun kekurangan bahan adalah satu alasan yang tidak munasabah bagi sebuah muzium mewakili negara.

GALERI

ARAS 1

Galeri Serangga

Koleksi serangga-serangga diletakkan di dalam kotak-kotak yang disusun untuk memudahkan pemerhatian. Hanya label sahaja disediakan dan tiada maklumat lanjut mengenai serangga tersebut. Walaupun terdapat sejumlah serangga yang dipamerkan. Namun serangga merupakan kumpulan terbesar di dalam dunia hidupan (maka jumlah yang dipamerkan di sini adalah terlalu sedikit).

Maklumat mengenai kehidupan serangga dipaparkan di dinding ruang pameran adalah maklumat asas yang terlalu umum. Iaitu kitar hidup serangga dan rama-rama. Bukanlah ianya tidak menarik, tetapi saya tidak perlu berkunjung ke muzium ini untuk mengetahui maklumat tersebut.

Galeri Geologi

Galeri geologi mempunyai bahan yang agak menarik kerana ia sukar diperolehi. Sama juga dengan galeri yang lain-lain, apa yang penting adalah maklumat yang lengkap mengenai geologi Malaysia seperti mineral-mineral yang terdapat di Malaysia, taburan, aktiviti perlombongan, kegunaan bahan mineral tersebut, mesin-mesin yang digunakan, kaedah mengenalpasti kawasan yang memiliki mineral dan sebagainya.

Dewan Pameran Sementara

Dewan pameran sementara merupakan bahagian yang disediakan untuk aktiviti-aktiviti sampingan (apabila perlu).

ARAS BAWAH

Galeri Zoologi / Botani

Galeri yang memaparkan kebanyakan koleksi haiwan daripada spesis mamalia, reptilia, burung, hidupan air dan juga tumbuh-tumbuhan. Seperti yang saya katakan tadi, hanya sebilangan kecil sahaja dimuatkan di sini. Namun jumlahnya terlalu kecil untuk sebuah Muzium bertaraf Nasional apatah lagi untuk memberi maklumat yang lengkap mengenai spesis-spesis flora dan fauna negara. Itu sekiranya tidak dikaitkan dengan persembahan pameran yang hambar (tidak seperti di muzium-muzium lain – Muzium Negara dan Muzium Tekstil Misalnya).


Beberapa ekor kelawar yang dipamerkan.

Waktu Lawatan

Setiap Hari:

9:00 pagi – 5:00 petang
Muzium ditutup pada hari pertama Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha

Muzium Alam Semula Jadi (Natural History Museum) merupakan antara muzium yang terpenting bagi sesebuah negara. Selain daripada menyediakan pameran yang baik, ia sepatutnya menyediakan maklumat yang lengkap mengenai alam semulajadi sesebuah negara tersebut. Malah muzium-muzium lain turut mengambil specimen daripada luar untuk memberikan maklumat kepada rakyat mereka. Disertakan lagi dengan maklumat perpustakaan berbentuk bahan bercetak dan juga digital.

Adalah diharap muzium ini akan diberikan pengolahan supaya dapat menjalankan fungsinya dengan baik. Segala perbelanjaan yang diperuntukkan untuk prasarana di muzium ini perlulah difokuskan kepada menampilkan fungsinya yang sebenar. Anda mempunyai sumber yang mencukupi, dilatih dan pakar dalam bidang masing-masing. Jadi tampilkan satu hasil yang sesuai seperti mana yang diharapkan. Semoga Berjaya.



Natural History Museum FRANCE:


Natural History Museum - France
Natural History Museum - France
Natural History Museum - France
Natural History Museum - France (Herbarium)
Natural History Museum - France (Herbarium)
Natural History Museum GERMAN:


Natural History Museum - German
Natural History Museum - German
Natural History Museum - German
*Adakah anda rasa saya memberikan komen yang tidak patut untuk Muzium Anda!!..


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog