Sabtu, 29 Ogos 2015

Pergerakan Terpantas Hidupan di Dunia

Kepantasan cheetah telah diketahui secara umum.

Dalam usaha mencari hidupan yang mampu bergerak dengan pantas, ia perlu bergantung kepada beberapa kriteria. Walaupun kepantasan haiwan di daratan seperti yang kita sedia ketahui adalah dimiliki oleh cheetah iaitu haiwan dari family kucing yang mampu bergerak pada kelajuan 80 mph (128 kmh). Namun begitu cheetah hanya boleh mengekalkan kepantasan ini dalam tempoh waktu yang singkat.

Dalam kriteria yang lain iaitu jarak yang dijangkau berbanding dengan panjang haiwan itu sendiri memberikan hasil yang berbeza. Walaupun ia tidak menjadikan hidupan tersebut terpantas di dunia, namun kepantasan dalam kelas ini juga penting untuk dikenalpasti sebagai satu kajian yang penting. Maka dengan itu penemuan terbaru mendapati hidupan terpantas jatuh kepada sejenis hama atau dikenali sebagai Paratarsotomus macropalpis yang mempu bergerak sejauh 322 kali dari panjangnya sendiri dalam tempoh sesaat.

Paratarsotomus macropalpis
Paratarsotomus macropalpis walaupun bersaiz kecil pergerakannya amat pantas.

Kelajuan yang dicapai cheetah sebenarnya adalah sekitar 16 kali ganda daripada panjangnya dalam tempoh sesaat. Sebelum ini dalam kriteria ini sejenis kumbang iaitu ‘tiger beetle’ dari Australia didapati mampu bergerak pada kelajuan 171 daripada panjang badannya. Maka dengan ini Paratarsotomus macropalpis merupakan hidupan yang mempunyai kelajuan paling pantas yang diketahui setakat ini.

Pada kelajuan ini jika dibandingkan dengan saiz manusia ianya adalah bersamaan 1,300 mph (2,092 kmh) kelajuan yang melebihi kelajuan bunyi. Ia amat menakjubkan kerana serangga kecil ini bergantung sepenuhnya kepada kepantasan kakinya (bebanding cheetah yang juga akan dibantu dengan inersia pergerakannya sendiri).

Saiz sebenar Paratarsotomus macropalpis.

Australian tiger beetle satu lagi serangga bergerak pantas.

Kebolehan hidupan kecil ini ditemui oleh seorang pelajar kolej di California iaitu Samuel Rubin dari Pizer College, sewaktu menghabiskan musim panasnya mencari hama menakjubkan ini. Ia bukan sahaja sebagai penemuan rekod baru, tetapi sebenarnya turut memberikan pandangan baru mengenai kepantasan pergerakan dalam dunia hidupan.

Jadi adakah penemuan ini satu penemuan muktamad? Dunia hidupan merupakan dunia yang menginspirasi kepada banyak rekaan manusia yang membolehkan kita hidup dengan cara yang jauh berbeza daripada nenek moyang kita dahulu. Pengamatan dan pengolahan hasil kajian perlu dilakukan berterusan bagi memperolehi hasil yang terbaik. Teruskan memerhati.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog