Rabu, 9 September 2015

Belajar Magic Seperti di Hogwarths

Magic (Silap Mata) sentiasa mendapat perhatian.

Magic’ atau magik merujuk kepada dua makna yang berbeza iaitu pertama adalah ‘sihir’ dan kedua pula adalah ‘silap mata’ atau juga dikenali sebagai ‘ilusi’. Kedua makna perkataan ini adalah jauh berbeza dan yang ingin kita perkatakan di sini adalah mengenai ‘silap mata’ dan ‘ilusi’.

Seperti yang kita dapat lihat melalui cerita popular “Harry Potter” yang mengisahkan mengenai seorang budak ahli sihir yang handal berupaya melalukan magic yang sungguh hebat. Harry belajar di sekolah sihir di Hogwart - kerana setiap perkara perlu dipelajari. Maka dengan itu, tiada sekolah Hogwart di bumi yang nyata, namun terdapat sekolah-sekolah yang mengajarkan teknik-teknik melakukan ilusi samada untuk hobi mahupun untuk tujuan profesional.


Silap Mata merupakan seni yang telah lama berkembang.

Magic menjadi satu bentuk hiburan yang amat penting dan diminati ramai. Semenjak ianya dipopularkan dan pertama kalinya diterangkan di dalam buku pada tahun 1584 lagi. Ia dapat menarik minat pelbagai peringkat umur, bergantung kepada kemahiran ahli silap mata (magician) yang mengendalikan satu-satu pertunjukan itu. Kemahiran inilah yang sebenarnya menjadikan sesuatu pertunjukan tersebut benar-benar ‘Magic’.

Perunjukan magic moden dipopularkan oleh Jean Eugène Robert-Houdin yang memiliki teater khas untuk pertunjukan magic di Paris pada tahun 1845. Dari sinilah, industri pertunjukkan magic berkembang dan berevolusi menjadikan ianya satu corak seni hiburan tersendiri yang mempunyai pelbagai genre.

Jadi sekiranya anda berminat untuk mengetahui mengenai teknik melakukan magic dengan lebih jelas, anda bolehlah mencari sekolah-sekolah yang mengajarkan teknik-teknik melakukan magic dengan betul. Antara sekolah magic yang terkenal adalah ‘Daveport Magic School’, di The Strand, London. Ia bermula sebagai sebuah kedai magic yang dibuka sejak 1898 oleh Lewis Daveport dan terus beroperasi sehingga ke hari ini dengan beberapa cawangan di serata kota London.


Poster untuk pertunjukkan Harry Houdini.

David Copperfield merupakan 'magician' yang sangat berjaya.

Kejayaan mengolah daya pasaran merupakan keistimewaan Daveport yang mempunyai pelbagai pendekatan kepada pelanggannya. Ia bukan sahaja menyediakan barangan untuk melakukan perunjukan magic malah menyediakan kelas dari tahap asas sehinggalah ke profesional. Hari ini ia turut menyediakan kelas berbentuk DVD selain daripada turut mempunyai ‘online store’.

Bengkel-bengkel ‘silap mata’ ini turut diadakan untuk kanak-kanak sekolah. Memahami teknik melakukan ‘silap mata’ boleh membantu kita memahami tentang banyak perkara seperti ‘psychology’ dan banyak perkara mengenai sains, kerana ‘silap mata’ adalah satu teknik yang  boleh dipelajari oleh siapa sahaja – tanpa memerlukan kuasa luar biasa melainkan latihan yang gigih.

Bintang-bintang ahli silap mata juga dikenali setaraf dengan bakat-bakat penggiat seni yang lain seperti penyanyi dan pelakon. Setiap zaman mempunyai lagenda ahli silap mata tersendiri seperti Harry Houdini (1874 – 1926), P.T. Selbit (sekitar 1920-an), Edward M. Massey (sekitar 1940-an), David Copperfield (sekitar 1980-an) dan ramai lagi ahli silap mata seperti yang kita ketahui hari ini.
Hari ini kaedah pertunjukkan silap mata jauh berbeza dan lebih mendebarkan. Sudah tentu ia perlu sentiasa berubah seiring dengan selera penonton. Jadi yang membezakan seorang ahli silap mata dengan yang lainya adalah persembahan.


Itu adalah sedikit sebanyak mengenai dunia ‘magic’ yang dapat dikongsi bersama untuk kali ini. Sekiranya anda berminat untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut anda bolehlah melawati laman web Daveports Magic atau berkunjung sendiri ke kota London untuk melihatnya dengan lebih dekat.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog