Sabtu, 12 September 2015

Fosil Penyu Tertua Berusia 120 Juta Tahun

Desmatochelys padillai sp.
Saiz fosil penyu Desmatochelys padillai sp.

Kita hanya mengetahui bahawa kebanyakan haiwan purba bersaiz besar tetapi hanya dapat memastikannya apabila menemui tinggalan tulang atai juga dikenali sebagai fosil. Maka untuk itu bagi haiwan seperti penyu, sejauh manakah saiznya yang terbesar diketahui setakat ini.

Ia merupakan fosil penyu yang paling tua ditemui setakat ini berusia iaitu kira-kira 120 juta tahun – dan ini adalah 25 juta tahun lebih awal daripada fosil yang ditemui sebelumnya. Specimen yang dikatakan berasal dari zaman Cretaceous ini mempunyai saiz sebesar hampir 2 meter dan memiliki ciri-ciri yang sama dengan penyu moden hari ini.

Dikenali sebagai ’Desmatochelys padillai sp.’ mengatasi rekod penyu tertua sebelum ini seperti yang terkandung di dalam eksiklopedia Wikipedia iaitu ‘Santanachelys gaffneyi’. Menurut pengkaji dari Alexander von Humboldt foundation dari Senckenberg Research Institute iaitu Dr. Edwin Cadena menjelaskan bahawa fosil yang berasal dari Colombia itu berusia 25 juta tahun lebih tua, apabila beliau dan rakan setugasnya membuat penemuan tersebut di US, J. Parham of California State University, Fullerton.


Antara fosil penyu lain.

Fosil-fosil penyu ini berasal daripada 2 kawasan di bahagian Villa de Leyva di Colombia. Ia merupakan hasil pencarian secara hobi oleh ‘paleontologist’ Mary Luz Parra dan saudara lelakinya iaitu Juan dan Freddy Parra sejak 2007 lagi. Hasil penemuan mereka kemudiannya dikumpulkan di "Centro de Investigaciones Paleontológicas" di Villa Leyva dan di "University of California Museum of Paleontology."

Hasil penemuan dan perkongsian ini maka dapatlah ia dikaji oleh pakar-pakar lain dari seluruh dunia dalam mengenalpasti spesis penyu tersebut. Penyu tersebut dikategorikan di dalam kumpulan Chelonioidea, berdasarkan ciri-ciri morphologinya. Penyu di dalam kumpulan ini biasanya mendiami kawasan tropika dan sub-tropika seperti penyu-penyu yang dikenali hari ini iaitu ‘Hawksbill Turtle’ dan the ‘Green Sea Turtle’.


Penyu dan kura-kura dikenali sebagai haiwan tertua.

Melalui penemuan ini bukan sahaja susur galur haiwan tersebut dapat dikenalpasti malah juga pergerakan kerak bumi dan perubahan cuaca yang berlaku jutaan tahun dahulu. Maka perkongsian seperti ini dan pengelibatan badan-badan pendidikan/muzium di seluruh dunia memainkan peranan penting.


Mungkin satu hari nanti kita sendiri akan turut memahami bagaimana cerita-cerita lama seperti yang kita dengari mengenai kura-kura raksasa, burung garuda dan juga naga yang kita anggap mitos pada hari ini bermula. Bukan mengatakan ianya dogeng semata, tetapi mungkin ada haiwan seumpamanya dan apa yang penting adalah bukti yang boleh dikaji sebagai bahan bukti yang nyata.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog