Ahad, 6 September 2015

Keunikan Nelayan Burung

Nelayan dan burungnya.

Nelayan burung mungkin agak asing bagi kita rakyat Malaysia namun ia merupakan teknik yang digunakan selama 1,300 tahun lamanya. Malah ia merupakan teknik yang pernah digunakan di Jepun, Greece, Macedonia, England, France, Peru dan hanya bertahan di China iaitu di Daerah Guilin.

Menangkap ikan menggunakan burung ini merupakan teknik yang sangat klasik, maka dengan itu ia semakin dilupakan apabila teknik yang lebih moden lebih mudah untuk digunakan. Kaedah memancing ini menggunakan burung dari jenis Cormorant (Phalacrocoracidae) yang juga merupakan burung air yang dilatih untuk menangkap ikan bagi nelayan.


Kebiasaannya lebih dari seekor burung digunakan.

Nelayan burung dengan hasil tangkapan.

Terdapat lebih kurang 40 spesis burung cormorant dan hanya beberapa di antaranya yang digunakan untuk tujuan menangkap ikan. Jenis burung juga yang digunakan juga agak berbeza seperti di Jepun burung ‘Japanese cormorant’ (P. capillatus) digunakan, manakala di China pula ‘great cormorants’ (P. carbo) adalah lebih popular.

Menggunakan kaedah ini, jerutan akan dikenakan pada leher burung dan hanya membolehkan ia menelan ikan-ikan kecil sahaja. Manakala ikan besar akan tersangkut di kerongkongnya. Burung ini akan kembali kepada bot nelayan di mana nelayan akan mengeluarkan ikan tersebut.


Raja Udang mungkin terlalu kecil untuk teknik ini.

Di Daerah Guilin kaedah ini masih lagi dijalankan oleh segelintir nelayan untuk menangkap ikan di Sungai Lijiang, Jingshan (Beijing) dan Suzhou. Manakala di Jepun pula teknik ini dikenali sebagai ukai (鵜飼), pernah digunakan di 13 bandar terutama di Daerah Gifu di Sungai Nagara. Antara nelayan ini ada diantaranya yang diupah oleh raja dan dikenali sebagai ‘Nelayan Diraja’.


Oleh kerana ia merupakan teknik yang hanya sesuai digunakan oleh nelayan-nelayan kecil, maka hari ini ia semakin dilupakan. Walaupun begitu ia merupakan satu teknik menangkap ikan yang paling unik dengan melibatkan kerjasama antara manusia dan burung.




Free Download






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog