Ahad, 13 September 2015

Misteri Megenai Bumi

Bumi dilihat dari angkasa.

Bumi merupakan satu-satunya planet yang didiami oleh hidupan di dalam sistem solar kita. Kemungkinan adanya planet yang lain seumpamanya di dalam alam semesta masih belum dapat dibuktikan – walaupun tidak mustahil! Berikut merupakan antara beberpa misteri yang cuba diungkap oleh para pengkaji mengenai misteri bumi kita.

Sumber Air di Bumi

Dalam mengungkap misteri dari manakan datangnya air yang berada di bumi ini, para saintis menjangkakan bumi berasal daripada planet yang hanya terdiri daripada batu-batuan sahaja kira-kira 4.5 billion tahun dahulu. Pelanggaran dengan asteroids ais yang membawa air kira-kira 4 billion tahun dahulu (yang dinamakan “Late Heavy Bombardment”) membolehkan bumi mempunyai bekalan airnya sendiri. Namun begitu bahan bukti untuk membenarkan hipotesis ini masih lagi tidak mencukupi.

Bahan Yang Berada di Pusat Bumi

Tiada bukti sebenar menyatakan mengenai keadaan di dalam teras bumi (seperti mana yang dikatakan). Saintis menggunakan meteorites sebagai wakil dan membuat ukuran mengenai bahan-bahan yang ada dan bahan-bahan yang tidak dapat dikesan. Oleh kerana besi dan ‘nikel’ tiada dipermukaan kerak bumi maka mereka mengandaikan ia berada di pusat bumi. Namun begitu pengukuran graviti yang dijalankan pada tahun 1950-an mendapati andaian ini tidak tepat kerana pusat bumi adalah terlalu ringan. Jadi ia masih lagi menjadi tanda tanya. Selain itu para saintis juga turut tertanya mengenai perubahan berkala medan magnetik bumi yang dihasilkan oleh aliran cecair logam pada lapis teras luar bumi?!..

Bagaimana Bumi Mempunyai Bulan?

Saintis mengandaikan bahawa pernah berlaku perlanggaran antara bumi dan sebuah planet yang menyebabkan terbentuknya bulan. Namun tiada bukti yang menyokong teori ini kerana kandungan batuan antara bumi dan bulan adalah seakan sama. Maka bulan dikatakan berasal sebahagian daripada bumi sendiri dan mungkin terbentuk semasa peringkat awal pembentukan bumi.

Daripada Mana Datangnya Hidupan di Bumi?

Adakah kehidupan terbentuk di bumi sendiri atau dibawa ke sini oleh meteorites? Komponen asas seperti asid amino dan vitamin didapati di dalam serpihan ais daripada asteroid dan juga kawasan-kawasan yang extreme di muka bumi. Namun untuk mendapatkan kepastian bagaimana hidupan pertama terbentuk di muka bumi merupakan satu halangan hebat – kerana ia tidak mementuk fosil (iaitu bakteria primitif pemakan batuan – masih belum ditemui).

Dari Manakah Datangnya Oksigen di Bumi?


Bumi pada asalnya seperti juga planet lain tanpa hidupan!

Cynobacteria yang mengubah atmosfera bumi yang menghasilkan Oksigen sebagai bahan kumuhan mereka kira-kira 2.4 billion tahun dahulu. Namun begitu batu-batuan menunjukkan kadar Oksigen ini adalah turun naik sejak 3 billion tahun dan hanya stabil sekitar ‘Cambrian Period’ iaitu kira-kira 541 juta tahun dahulu. Jadi apakah yang menjadi faktor penyumbang utama kepada sumber Oksigen ini. Memahami punca Oksigen ini merupakan salah satu daripada kunci untuk memahami sejarah permulaan kehidupan di bumi.

Apakah Yang Menyumbang Kepada ‘Cambrian Explosion’?


Hidupan pada era Cambrian, bermulanya hidupan yang kompleks.

Kemunculan hidupan yang komplek pada era Cambrian selepas kira-kira 4 billion tahun sejarah bumi merupakan satu titik perubahan. Kewujudan hidupan yang dilengkapi dengan otak, saluran darah, mata dan jantung berevolusi dengan pantas pada era ini (yang diketahui setakat ini). Peningkatan tahap Oksigen sejerus sebelum bermulanya ‘Cambrian explosion’ mungkin antara penjelasan terbaik, namun antara penjelasan lain adalah perlumbaan/persaingan antara spesis mangsa dan pemangsa itu sendiri.

Bilakah Bermulanya ‘Plate Tectonic’?


Pergerakan kerak bumi yang menyebabkan gempa.

Plat nipis kerak yang mengeras membentuk permukaan bumi dan membentuk gunung serta letusan gunung berapi. Namun begitu ‘geologist’ masih tidak mengetahui bilakah ‘engine’ – ‘plate tectonic’ ini bermula. Kebanyakan bukti telahpun musnah dan hanya terdapat segenggam mineral yang dikenali sebagi ‘zircons’ yang masih tinggal berusia 4.4 billion tahun untuk menerangkan bagaimana sifat-sifat batuan benua pertama yang terbentuk. Namun ia masih lagi menjadi sebahagian kontroversi dan bagaimana kerak benua terbentuk masih lagi tidak diketahui dengan pasti.

Bolehkah Kita Meramalkan Gempa?

Setakat ini masih belum ada kejayaan yang pasti dalam ramalam mengenai gempa dapat dilakukan dengan jayanya. Experimen terbesar gagal selama 12 tahun apabila geologist meramalkan gempa di Parkfield, Calif., menjelang 1994 dan memasang peralatan untuk mengukur gegaran. Bagaimanapun kejadian gempa sebenar hanya berlaku pada tahun 2004. Ianya satu fenomena yang masih belum lagi difahami sepenuhnya. Namun masih terus dikaji melalui gempa buatan melalui kaedah ‘wastewater injection wells’ (seperti digunakan dalam proses ‘fracking’).


Begitulah antara perkara menarik yang dapat dikongsikan buat kali ini. Bukalah semua misteri mengenai alam boleh dijawab dengang mudah. Namun satu yang pasti, jawapan hanya bagi mereka yang berusaha untuk mengetahui dan terus mencari jawapan. Saintis juga adalah manusia, dan mereka semua bermula dengan peralatan asas tidak seperti kemudahan yang sedia ada pada hari ini. Jadi, apa yang penting adalah minat anda untuk mengetahui.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog