Sabtu, 12 September 2015

Pembedahan Pemindahan Kepala Manusia (Head Transplant)

Dr. Canavero bercadang untuk melakukan pemindahan kepala manusia.

Fenomena sains adakalanya mencabar norma manusia dan menimbulkan krontroversi dalam banyak perkara. Namun daripada kebimbangan-kebimbangan ini, seperti yang kita ketahui dunia sains memerlukan pengorbanan untuk membolehkan kita membuat satu penumuan baru yang lebih penting untuk memberikan kita satu pengetahuan yang boleh mendatangkan kebaikan kepada suatu masa kelak.

Namun mungkin kita tidak menyangka kontroversi kali ini adalah untuk membuat pembedahan pemindahan kepala (head transplant) yang mungkin pada kita menjangkaui had toleransi yang boleh diterima manusia. Namun begitu sebelum kita membuat sebarang keputusan, mari kita lihat terlebih dahulu kisah yang mungkin pada kita masih lagi mempertimbangkan samada untuk bersetuju atau tidak.

Cadangan untuk melakukan pemindahan kepala ini telah dicadangkan oleh dua orang pakar bedah iaitu Dr. Sergio Canavero (Itali) dan juga  seorang lagi iaitu Dr. Ren Xiaoping (China) dimana persiapan sedang dilakukan untuk membuat pemindahan pertama ke atas seorang calon penerima dari Rusia Valery Spiridonov. Pembedahan ini bakal dilakukan di salah sebuah hospital milik Harbin Medical University  di Heilongjiang, China.

Projek ini dikatakan menerima tajaan lebih daripada $2 juta dari tajaan akedemik dan kerajaan dan bakal meneruskan impian mereka walaupun mereka mengetahui projek ini menimbulkan pelbagai kontroversi dari pelbagai pihak.


Spiridonov yang berharap pembedahan dapat dilakukan.

Manakala bagi Spiridonov (30) sendiri, yang juga merupakan seorang saintis komputer berharap pembedahan ini dapat membantu beliau untuk dipadankan dengan badan yang lebih sihat dan beliau berkata “Keputusan saya adalah muktamad dan tidak bercadang menukar pendirian”.

Beliau merupakan salah seorang pengidap penyakit genetik “Werdnig-Hoffman”, yang tiada rawatannya berharap dapat ditukarkan kepada sebuah badan yang lain sebelum menemui ajal. Ia merupakan satu impian bagi beliau sendiri yang mempunyai kepintaran, namun keterbatasan atas sebab penyakit yang dialaminya.

Manakala Dr. Ren semenjak 2013 telah melakukan 1,000 pemindahan ke atas tikus dan akan melakukan pembedahan yang serupa ke atas ‘primates’ pada tahun ini. Ujian demi ujian dilakukan bagi mengelakkan kesan penolakan antara penderma dan penerima (dalam ujian ini adalah tikus). Bagi kes manusia pula badan penderma merupakan sebuah badan dengan otak yang telah mati namun mempunyai badan yang sihat.


Pemindahan pertama berjaya pada tahun 2013 dan Dr. Ren mengulangnya sebanyak 1,000 kali.

Ia merupakan satu operasi yang penuh dengan cabaran – kerana ia bakal menjadi satu pembedahan yang pertama seumpamanya ke atas manusia. Keseluruhan proses pembedahan juga adalah rumit di mana pesakit perlu berada di dalam keadaan koma selama 4 minggu bagi mengelakkan pergerakan untuk membolehkan proses pemulihan pada bahagian cantuman. Malah ia sendiri diakui rumit oleh kedua-dua pakar yang terlibat.

Ia merupakan satu cadangan yang terus menjadi kontroversi di dalam bidang perubatan dan ada juga yang menggelarkan beliau sebagai Dr Frankenstein. Mankala yang lain pula berharap ianya tidak dilakukan ke atas sesiapa kerana ia dikatakan lebih menakutkan daripada mati.


Walaupun terdapat banyak kontroversi disini, yang pasti ada yang memerlukannya seperti Spiridonov sendiri. Mungkinkah ia akan menjadi seperti ‘klonning’ yang dulunya amat kuat ditentangi oleh semua, namun hari ini ia lebih difahami dan tidak menimbulkan kebimbangan seperti dahulunya. Mungkin disebalik pembedahan ini nanti dapat mendatangkan pelbagai kebaikan lain yang masih belum kita fahami. Adakah anda menyokongnya atau tidak?




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog