Ahad, 20 September 2015

Pereka Fesyen Terkemuka Malaysia

Taylor Swift mengenakan kasut jenama Jimmy Choo.

Bidang pereka fesyen merupakan satu bidang yang berpotensi dan merupakan salah satu cadang daripada bidang ‘designer’ seperti yang pernah diperbincangkan sebelum ini. Bagi melihat sejauh mana para pereka fesyen tanahair dapat mengukir nama di peringkat antarabangsa untuk sama-sama bersaing dengan pereka-pereka handalan yang lain. Berikut merupakan antara pereka kita yang berjaya mencipta kejayaan dalam bidang yang mereka minati.

Jimmy Choo

Jimmy Choo mempunyai rangkaian jenamanya sendiri yang telahpun dikenali di serata dunia. Dato’ Jimmy Choo sendiri adalah berasal daripada keluarga tukang kasut dan mula membuat kasut seawal berumur 11 tahun lagi. Membuka tapak perniagaannya di London pada tahun 1986 dan mula mendapat perhatian apabila mendapat liputan di dalam majalah vogue pada tahun 1988. Kasut buatannya turut dipakai oleh Puteri Diana pada tahun 1990 dan pada tahun 1996 beliau mempunyai rangkaian barangan sendiri melalui Jimmy Choo Ltd.


Zang Toi menempa nama di New York melalui usaha keras.

Zang Toi

Zang Toi memilih New York sebagai tapak untuk kerjayanya. Melalui hasil rekaan beliau yang kreatif dan mampu memberikan kepuasan kepada pelanggan untuk tampil berani, anggun, dramatik serta glamour menjadikan ia antara pilihan ramai artis seperti Sharon Stone, Ivana Trump, Kirstie Alley, Meg Ryan dan ramai lagi. Zang Toi dikenali dengan rangkaian barangan samada dari ‘House of Toi’ atau ‘Z collection’.

Bernard Chandran

Merupakan seorang pereka berbakat daripada Paris American Academy. Beliau merupakan bukan pemenang beberapa anugerah fesyen berprestig di Eropah (yang sebelumnya hanya di dominasi oleh rakyat Eropah sendiri). Pada tahun 2005 pula beliau menampilkan rangkaian koleksi “Autumn/Winter 2006 Ready-To-Wear” yang pertamanya di London Fashion Weekend dan dari situ juga ia semakin dikenali termasuk Lady Gga dan Estelle, yang mengenakan rekaan beliau pada malam anugerah Grammy Award 2009.

Farah Khan

Merupakan seorang pengiat fesyen yang banyak membantu meningkatkan lagi industri ini di Malaysia. Beliau juga merupakan pengasas dan Presiden bagi The Melium Group yang ditubuhkan pada 1989 yang menguruskan industri retail lebih 50 jenama antarabangsa dibawahnya. Selain merupakan seorang usahawanita yang berjaya, beliau juga merupakan pereka fesyen yang mewakili oleh jenama FARAH KHAN di mana koleksi ‘Spring/Summer 2008’nya terjual di lebih 31 bandaraya di dunia.

Melinda Looi

Juga merupakan antara pereka yang menempa nama di arena fesyen antarabangsa. Hasil kreativiti beliau yang berilhamkan kekayaan dan keunikan budaya Malaysia yang pelbagai. Memenangi pelbagai anugerah rekaan fesyen, rekaan beliau turut mendapat perhatian daripada merata pelusuk dunia termasuk US, Middle East, South Africa, China, Taiwan, Singapore dan Hong Kong. Antara artis antarabangsa yang pernah mendapat khidmat beliau adalah Cameron Diaz, Britney Spears and Mena Suvari.

Faisol Abdullah

Merupakan CEO dan Pengarah Kreatif di Jendela KL merupakan turut dinamakan sebagai ‘Malaysia’s Designer of the Year 2011’. Antara kejayaannya yang terpaling dikagumi adalah rekaan bagi baju termahal di dunia iaitu ‘Nightingale’ yang berharga RM100 juta yang dihiasi dengan 751 butir berlian dengan berat 1100 karat daripada jeweller antarabangsa Mouawad. Ia turut disertakan bersama 70 karat berlian pada bahagian dada kiri gaun tersebut.

Dexter Wong

Merupakan seorang pereka yang turut mendapat perhatian di arena antarabangsa sehingga dinyatakan sebagai “the man who defined the club-obsessed fashion of the early Nineties” oleh The Independent, UK. Rekaan beliau turut pernah dipakai oleh para pemuzik terkenal seperti David Bowie, U2 and Robbie Williams. Beliau kemudiaannya melancarkan rangkaian ‘Peoples Market’ pada tahun 2004 untuk pasaran golongan muda. Beliau juga merupakan pereka bagi rangkaian Lens di Topman.

Lew Fong Voon

Rangkaian barangan Lewre merupakan hasil ilham daripada Lew Fong Voon yang turut mempunyai rangkaian di Taiwan, Australia, New Zealand, Philippines, United Arab Emirates dan lain-lain lagi yang berjumlah lebih daripada 90 buah kesemuanya. Rangkaian barangan kasut dan beg tangan wanita ini turut boleh didapati di rangkaian pasaraya seperti Jusco, Parkson Grand, Isetan dan juga Metrojaya.

Khoon Hooi

Khoon Hooi membina tapak permulaannya di Malaysia sendiri sehingga berjaya menempatkan dirinya di persada dunia. Bermula selepas memenangi ‘Asian Young Designers Award in 1997’, usaha beliau diteruskan untuk membolehkan beliau lebih dikenali di serata dunia. Semasa bercuti di Paris, beliau turut membawa portfolionya dan menemui sebanyak mungkin agensi fesyen yang beliau mampu. Inilah yang membuahkan hasil kepada beliau apabila pada tahun 2006, beliau dipilih untuk menyertai pertunjukan di US, semasa pertunjukan di Singapore Fashion Week.

Edmund Ser

Edmund Ser mempunyai rangkaian barangannya yang tersendiri iaitu Edmundser, Spade, dan SER. Mendapat latihan di London, beliau memulakan kerjaya sebagai tukang jahit pada tahun 1980 di West Point Fashion House, di Pertama Komplek sebelum membuka kedai pertama Edmundser di Merlin Hotel (sekarang Concorde) pada tahun 1990. Kini rangkaian pakaian beliau turut dipasarkan di Indonesia, Japan, Philippines, Singapore and Thailand.

Lady Gaga dengan baju rekaan Bernard Chandran.


Itulah sedikit sebanyak kisah mengenai beberapa pereka-pereka fesyen Malaysia yang menempa nama di dalam arena fesyen antarabangsa. Apa yang membolehkan mereka mencapai kejayaan yang begitu memberangsangkan adalah hasil usaha yang gigih dan minat yang mendalam di dalam lapangan mereka ceburi. Sikap positif mereka tidak membenarkan tanggapan-tanggapan buruk menjejaskan impian mereka untuk terus maju.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog