Khamis, 3 September 2015

Teknologi Paparan Dengan Skrin Setebal 1 mm

Menggunakan OLED, TV sebesar ini akan berketebalan hanya beberapa mm.

Kepentingan sistem paparan (monitor) menjadikan ia antara komponen penting yang diberikan tumpuan dalam sistem pembangunan peralatan elektronik. Hari ini sistem paparan turut digunakan oleh kenderaan dimana dahulunya sistem paparan kenderaan lebih bersifat mekanikal dengan menggunakan jejarum dan spring.

Sistem paparan lama iaitu menggunakan CRT (Cathode Ray Tube) menggunakan banyak tenaga dan saiznya terlalu besar untuk paparan sederhana. Jadi saiz paparan menggunakan CRT agak terhad terutama untuk digunakan bagi peralatan yang kecil. Bagi monitor CRT bersaiz sederhana, ia masih lagi terlalu berat untuk dibawa kemana-mana. Penggunaan tenaga yang tinggi pula menjadikan saiz monitor CRT besar tidak efisyen.


Skrin ini juga boleh digulung untuk memudahkan ianya dibawa,


Ianya terlalu nipis jika dilihat dari tepi.

Kemajuan dalam rekaan terbaru skrin hari ini membolehkan ianya dibina hanya setebal 1 mm. Teknologi ini dihasilkan oleh syarikat terkemuka LG menggunakan OLED (Organic Light-Emitting Diode) iaitu LED yang menggunakan bahan organik.

Rekaan OLED adalah bertitik tolak dari hasil kajian pengkaji Perancis yang mendapati sesetengah bahan organik adalah bersifat ‘electroluminiscent’ (iaitu menghasilkan cahaya apabila dialirkan tenaga elektrik). Melalui penggunaan bahan seperti ini skein OLED tidak memerlukan cahaya belakang (backlighting) seperti yang digunakan pada skrin LCD/LED. Ini membolehkan skrin OLED direka menjadi lebih nipis selain turut menjimatkan tenaga.

Lebih dari itu skrin OLED boleh di ‘print’ pada kepingan plastik mudah lentur (polyethelyne terephthalate - PET) untuk menjadikan ia skrin yang boleh digulung untuk memudahkan penyimpanan ataupun untuk dibawa ke mana-mana. Apabila diperlukan ia dengan mudah boleh digantung tanpa memerlukan peralatan yang banyak (persediaan yang rumit – kerana skrin ini amat ringan).


Selain itu skrin 'transparent' juga antara jenis yang diminati. 

Skrin OLED dan AMOLED (active-matrix OLED) merupakan jenis skrin yang digunakan untuk banyak peralatan seperti telefon bimbit dan peralatan elektronik yang lain. Kesemua jenama utama seperti Motorola, Nokia, Samsung, HTC, Sony, LG dan lain-lain jenama peralatan elektronik menggunakan skrin jenis ini pada peralatan mereka kerana ianya jauh lebih baik (kontras yang tinggi).


Walaupun Skrin TV bersaiz besar dengan ketebalan 1 mm ini belum dihasilkan dengan meluas, ia merupakan satu hasil rekaan yang tetap berada di pasaran satu hari nanti.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog