Ahad, 6 September 2015

Tukar Kamera Telefon Anda Menjadi Kamera Infra Merah (Infared)

Haba hanya boleh dilihat dengan kamera inframerah.

Kamera infra merah (infrared) sebelum ini hanya digunakan dalam teknologi ketenteraan kerana harganya yang agak mahal. Teknologi ini tidak dikongsikan kepada penggunaan orang ramai. Namun baru-baru ini sebuah syarikat dikenali sebagai FLIR menyediakan kamera yang boleh digunakan pada ‘smartphone’ anda untuk menjadikannya kamera inframerah.

Walaupun ramai yang tertanya apakah kegunaan kamera inframerah bagi orang awam. Soalan ini mungkin tidak terlalu sukar apabila anda memerlukannya. Kamera inframerah boleh mengesan haba walaupun ianya tidak boleh dilihat oleh mata kasar manusia. Ini bermakna selain daripada haba, banyak lagi perkara lain yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia. Mata manusia hanya sensitif kepada jarak gelombang elektromagnetik tertentu yang dipanggil cahaya nampak. Manakala haba juga menghasilkan gelombang pada jarak pendek yang tidak dapat dilihat oleh manusia.


Keupayaan pengelihatan manusia amat terbatas.

Kamera inframerah dapat mengesan haba yang dihasilkan oleh benda-benda hidup (terutama berdarah panas) seperti haiwan peliharaan atau mungkin mengesan orang yang bersembunyi di dalam gelap. Selain itu juga, ia boleh mengesan kebocoran paip di dalam syiling dan lantai misalnya. Anda juga boleh mengetahui sesuatu objek yang telah betul-betul sejuk atau masih panas yang kelihatan sama sahaja.

Kamera ini mungkin boleh membantu bagi mereka yang meminati kegiatan luar seperti “camping” dan “jungle trekking”. Ia boleh mengesan sekiranya ada kehadiran haiwan-haiwan yang tidak diingini disamping mengawasi ungun api yang dinyalakan telah betul-betul padam sebelum anda meninggalkan kawasan perkhemahan.


Kamera FLIR dipasang pasa telefon bimbit.

Mengesan objek panas penting dalam sesuatu lapangan.

Mungkin anda tidak mempunyai idea khusus apakah yang mungkin digunakan menggunakan kamera ini nanti. Namun begitu anda mungkin menggunakan dengan pelbagai kaedah mengikut kreativiti anda sendiri.

Kamera yang dihasilkan FLIR ini telahpun dipadankan dengan paparan gabungan kamera inframerah dan juga kamera dari telefon anda. Imej yang dihasilkan lebih mudah dibaca berbanding kamera infrared biasa yang digunakan oleh tentera (mungkin dari segi sensitiviti atau resolusinya sahaja yang tidak dapat menandingi kamera yang digunakan tentera).

Terdapat beberapa model untuk dipadankan dengan telefon samada yang menggunakan iOS (Apple) mahupun Android. Terdapat juga model yang boleh dipadankan terus kepada telefon FLIR ONE First Gen. Anda boleh melihat sendiri kamera-kamera yang disediakan oleh syarikat ini melalui laman webnya di FLIR.


Ianya masih di peringkat awal penghasilannya untuk kegunaan telefon bimbit. Mungkin di masa-masa akan datang kegunaanya akan terus dipertingkatkan untuk menghasilkan gambar infrared dalam resolusi yang lebih besar dengan kegunaan yang lebih menyeluruh. Terdapat lebih banyak kamera inframerah untuk kegunaan lain yang dihasilkan oleh FLIR di website nya. Jadi sekarang anda tahu, yang manakah lebih sesuai untuk kegunaan anda.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog