Rabu, 25 November 2015

Keunikan Hidupan Geoduck

Geoduck, makanan ekslusif.

Kerang unik yang kelihatan pelik ini merupakan antara makanan yang mendapat tempat tertinggi di restoran-restoran Asia terutama di China, Jepun dan di mana sahaja terdapat ramai masyarakat Cina termasuklah di Malaysia. Hidupan bercengkerang ini, kelihatan jauh berbeza kerana tidak seperti kerang-kerangan yang lain kerana sebahagian besar isinya berada di luar. Mengapa ia pelik?

Sejenis kerang yang lebih dikenali sebagai Geoduck semakin dikenali di seluruh dunia, walhal spesis yang dikenali tersebut iaiut Pacific geoduck (Panopea generosa) merupakan sebahagian spesis yang terdapat di bahagian Barat Laut Pasifik. Berbeza dengan ejaannya, sebutan yang tepat dengan namanya adalah "gooey-duck". Nama istimewanya ini adalah berasal dari nama yang diberikan kepadanya daripada masyarakat asli America dengan gelaran ‘Lushootseed’ bermaksud ‘menggali dalam’. Masyarakat Cina pula memanggilnya ‘Elephant-trunk clam’ sementara itu di Jepun ia dikenali sebagai ‘mirugai’.

Geoduck yang telah dewasa - dituai.

Anak-anak geoduck yang akan dibesarkan.

Pemindahan geoduck ke tapak pembesaran.

Oleh kerana ciri uniknya inilah yang memberikan ‘goeduck’ fizikal yang jauh berbeza dengan kerang-kerangan yang lain. Ini kerana ia menggali sehinga kedalaman 3 kaki atau 1 meter ke dalam tanah. Untuk membolehkan ia mendapat bekalan makanan dan udara yang cukup, tiub panjang perlu dihukurkan ke permukaan tanah yang memberikan ia rupa bagaikan belalai yang panjang. Pada masa yang sama tidak seperti kerangan yang lain, ia tidak perlu risau mempunyai permukaan terdedah, kerana sentiasa diselaputi oleh pasir/lumpur.

Geoduck menjadi buruan sejak sekian lama, dan permintaannya juga semakin meningkat di seluruh dunia. Namun ia bukan merupakan titik akhir kepada pengeluaran geoduck ini. Kemajuan bidang perikanan (aquaculture), membolehkan geoduck diternak dengan lebih sistematik dan membolehkan orang ramai mendapat bekalan yang semakin meningkat. Namun penangkapan geoduck dari sumber liar telahpun diharamkan bagi mengelakkan ianya terus pupus.

Geoduck dipamerkan di restoran.

Hidangan berasaskan geoduck.

Melihat kepada usaha penternakan geoduck ini, kita perlulah mencontohi teknik pemeliharaan yang lebih baik. Walaupun negara kita juga terdpat usaha penternakan seperti tiram, kupang, kima dan sebagainya. Namun usaha berterusan untuk meningkatkan lagi pengeluaran, kualiti ternakan dan alam sekitar perlu diteruskan untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Adakah anda ingin mencuba geoduck!..



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog