Ahad, 8 November 2015

Selebriti Dengan Kebolehan Berutur Beberapa Bahasa

Ratu "Amidala" boleh bertutur banyak bahasa! Ya.

Kebolehan bertutur bahasa lain walaupun tidak menjamin kejayaan seseorang di dalam satu bidang, ia tetap merupakan salah satu aset tambahan yang boleh membantu dalam pelbagai perkara. Bahasa selain daripada untuk tujuan berkomunikasi ia juga menunjukkan kesungguhan seseorang untuk mengetahui budaya dan tradisi bangsa lain – inilah yang menyebabkan seseorang lebih mudah didekati sekiranya berkemampuan untuk bertutur lebih daripada satu bahasa. Seperti yang diterangkan sebelum ini, kemahiran bertutur lebih dari satu bahasa juga antara lain meningkatkan lagi keupayaan otak.

Hari ini kita akan melihat kemahiran beberapa orang artis (selebriti) terkemuka yang boleh bertutur dalam beberapa bahasa. Ia antara lain menunjukkan golongan artis juga memerlukan kemahiran yang istimewa yang mungkin sedikit sebanyak membantu di dalam kerjaya mereka.

Mungkin tidak ramai yang menyedari bahawa, budaya sesuatu masyarakat banyak tersimpan di dalam bahasa mereka iaitu dari segi gaya bahasa dan susunan sesuatu bahasa itu sendiri. Jadi berikut adalah antara beberapa artis yang mempunyai kebolehan tersebut;

Natalie Portman

Natalie Portman menguasai 6 bahasa dengan baik.

Merupakan antara artis yang mempuyai keolehan bertutur paling menakjubkan dengan menguasai bukan sahaja Bahasa Inggeris  (English), malah Yahudi (Hebrew), Perancis (French), Jepun (Japanese), German dan Sepanyol (Spanish).

Natalie Portman sendiri lahir di Jeruselam daripada bapa berbangsa Yahudi (Israel) dan ibu yang berasal dari Amerika. Disebalik kepintarannya Natalie juga merupakan bekas pelajar dari university terkenal Harvard. Natalie menunjukkan kebolehannya bertutur Bahasa German semasa di Berlin bagi pengambaran filem “V for Vendetta”, apabila beliau bertutur dengan krew pengambaran di dalam bahasa tersebut.

Jodie Foster


Jodie Foster pelakon berbakat.

Seorang lagi selebriti dengan kemahiran bahasa yang menakjubkan adalah Jodie Foster yang menguasai bebera bahasa termasuk Perancis (French), Itali (Italian), German dan juga Sepanyol (Spanish).

Jodie Foster dikatakan menguasai Bahasa Perancis dengan baik melalui ketika mengikuti kelas bahasa tersebut di Lycée Français de Los Angeles. Kemahiran beliau ini turut membuka peluang kepada beliau yang banyak mendapat tawaran di Perancis termasuk untuk beberapa filem seperti "Moi, fleur bleue" dan "A Very Long Engagement."

Shakira


Syakira bersemangat tinggi.

Shakira merupakan seorang lagi artis yang mempunyai kemahiran bertutur beberapa bahasa yang menakjubkan. Artis ini dilahirkan di Colombia dari bapa yang berbangsa Labenon dan ibunya berasal dari Colombia sendiri. Bahasa yang dikuasai beliau termasuklah Inggeris (English), Portugese, Sepanyol (Spanish) dan Itali (Italian).

Shakira menghasilkan lagu di dalam dua bahasa iaitu Inggeris dan Sepanyol dan albumnya terjual sehingga lebih daripada 50 juta di seluruh dunia. Malah Shakira pernah menyamar untuk mengikuti kelas di university UCLA (University of California Los Angeles) yang berakhir pada May 2007.

Jadi begitulah betapa berkarismanya ratu pop Colombia ini yang tidak hanya leka dengan populariti yang diraihnya.

Sandra Oh


Pelakon siri drama "Grey's Anotomy".

Sandra Oh mungkin tidak sepopular artis yang lain-lainya, namun beliau juga mempunyai kemahiran berbahasa yang menakjubkan. Artis yang membintangi siri “Grey’s Anotomy” ini boleh bertutur dalam bahasa Korea (Korean), Perancis (French) dan Inggeris (English).

Sanda merupakan anak kepada ibu bapa yang berbangsa Korea yang dilahirkan di pinggir Bandar Ottawa, Canada. Beliau mempelajari Bahasa Perancis semasa menghadiri pengajian di NaNational Theatre School of Canada di Montreal, Quebec.

Tom Hiddleston


Tom Hilldeston lebih dikenali sebagai 'Loki'.

Pelakon yang lebih dikenali sebagai ‘Loki’, ketika membintangi filem Avengers ini juga mempunyai kemahiran berbahasa yang luar biasa. Selain mampu berbahasa Inggeris (English) sudah tentu, beliau juga menguasai bahasa Sepanyol (Spanish), Perancis (French) dan Greek yang dipelajarinya ketika mempelajari seni klasik di University of Cambridge.

Beliau yang merupakan aktor British bukan sahaja membintangi Avengers, tetapi juga Thor dan beberapa filem sebelum ini termasuk War Horse (2011), The Deep Blue Sea (2011) dan beberapa filem lain. Beliau sebelumnya terlibat dengan BBC dalam siri Henry IV, Henry V.

Viggo Mortensen


Berlakon merupakan salah daripada bakat-bakat yang lain.

Artis yang membintangi filem trilogy “The Lord of the Rings” sebagai “Aragon” ini bukan sahaja mempunyai bakat berlakon, malah beliau juga merupakan penyajak, pemuzik, jurugambar dan pelukis. Maka tidak hairanlah sekiranya beliau juga menguasai beberapa bahasa sejak dari kecil lagi termasuk Inggeris (English), Denmark (Danish), Sepanyol (Spanish) dan juga Perancis (French). Menpunyai bapa yang berbangsa Denmark dan ibu dari Amerika membolehkan pendedahan kepada bahasa-bahasa lain di peringkat yang lebih awal.

Selain daripada artis-artis yang disebutkan di atas terdapat ramai lagi selebriti yang lain yang menguasai lebih daripada satu bahasa. Selebriti tersebut termasuklah Mila Kunis, Diane Kruger, Leonardo DiCaprio, Gwyneth Paltrow, Ben Affleck, Sandra Bullock, Charlize Theron, Eva Mendes, Penélope Cruz, Johnny Depp, Arnold Schwarzenegger, Tommy Lee Jones dan banyak lagi.

Kemahiran berbahasa sama juga dengan kemahiran lain seperti matematik yang memerlukan ketajaman memori dan pemikiran yang cekap dalam menyusun tatabahasa (grammar) dalam sesuatu bahasa. Jadi selain daripada meningkatkan peluang anda dalam kerjaya, bertutur dalam banyak bahasa juga secara tidak langsung membantu otak anda untuk sentiasa kekal aktif.

 Antara artikel yang berkaitan:






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog