Selasa, 15 Disember 2015

Belut Laut Yang Menakjubkan - Ribbon Eel (Rhinomuraena quaesita)

Blue ribbon eel - dengan rupa bentuk yang unik.

Ribbon eel (Rhinomuraena quaesita) juga dikenali sebagai Bernis eel, merupakan sebahagian daripada spesies belut moray, dan merupakan satu-satunya ahli dari genus Rhinomuraena. Terdapat beberapa perbezaan warna bagi spesis ribbon eel yang sebelum ini diberikan nama yang berbeza iaitu R. quaesita bagi ribbon eel biru dan  R. amboinensis untuk ribbon eel bewarna hitam yang kemudiannya diletakkan dalam satu spesies yang sama.

Belut ribbon boleh dijumpai di kawsan lagoon dan terumbu karang di Indo-Pacific daripada Afrika Timur sehinggalah ke Selatan Jepun, Australia dan French Polynesia. Ia merupakan belut yang unik kerana kelihatan seperti ribbon yang panjang walaupun sebenarnya hanya berukuran  65 ke 94 cm (26 ke 37 in) bagi belut jantan. Manakala belut betina boleh mencecah sehingga 130 cm (51 in) panjang. Rupa bentuk dan warna belut ini menjadikan ia kelihatan seolah-olah lebih panjang daripada biasa. Namun begitu warna dan rupa bentuk belut yang istimewa ini tidak menggambarkan jantina mereka malah ia dikatakan protandric hermaphrodite (kemampuan menukar jantina dari jantan ke betina).

Belut juga adakalanya bewarna hitam.

Rupa bentuk belut menjadikan ia kelihatan seperti lebih panjang.

Mulut ternganga untuk membantu pernafasan.

Belut ini dapat dikenali dengan mudah melalui rupa bentuk hidungnya yang kelihatan lebih besar. Ia juga kelihatan agak menggerukan kerana mempunyai mulut yang sentiasa terbuka – yang sebenarnya bertujuan untuk pernafasan (bagi membolehkan air terus masuk melalui insangnya). Malah perlakuan ini juga turut dilakukan oleh beberapa belut-belut yang lain.

Belut ini tinggal di dalam pasir dan bersembunyi di celah-celah terumbu karang dan batu-batu untuk menunggu mangsanya melewati kasawan persembunyian tersebut. Ia kemudian akan menyambar mangsa yang terdiri daripada hidupan kecil dengan pantas. Belut ribbon sukar untuk dipelihara di dalam akuarium kerana ia akan menyebabkan kemurungan di mana belut tidak akan makan – dan ini akan berakhir dengan kematian. Namun begitu terdapat juga beberapa pusat akuarium yang berjaya memelihara belut ini seperti beberapa akuarium di Europe dan Amerika Utara.


Sepasang blue ribbon eel.

Belut diberi makan di dalam akuarium.

Belut berenang di dalam air.

Belut-belut ini bagaimanapun tidak diketegorikan sebagai haiwan terancam dan masih boleh di jumpai di habitat asal mereka. Namun dengan pengenalan spesies unik ini, diharap kita dapat lebih mengenali hidupan-hidupan laut yang jarang dikenali oleh kita semua.









Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog