Isnin, 21 Disember 2015

Hidupan Paling Tahan Lasak – Water Bear

Tardigrades atau 'water bear' mampu bertahan untuk keadaan yang extreme.

Hidupan paling tahan lasak bukanlah haiwan yang besar dan ganas tetapi adalah sejenis hidupan yang amat kecil dikenali sebagai Tardigrades atau juga digelar sebagai “water bears” atau “moss piglets”. Hidupan kecil istimewa ini bersaiz amat kecil namun ketahanannya terhadap pelbagai keadaan yang ‘extreme’ tidak dapat ditandingi oleh hidupan-hidupan lain di bumi.

Hidupan kecil istimewa ini kali pertama dikesan oleh seorang pastor German iaitu Johann August Ephraim Goeze pada tahun 1773. Ia diberi nama Tardigrada (bermaksud “melangkah perlahan”) oleh seorang biologist Itali bernama Lazzaro Spallanzani. Ketahannya membolehkan ia didapati hampir di semua keadaan di bumi dari puncak gunung, di dalam lautan yang dalam, hutan tropika dan juga Antartik.


Rupa bentuk penuh tardigrades.

Tardigrades dilihat di bawah mikroskop elektron.

Tardigrades amat kecil dengan saiz antara 0.5 mm (0.020 in) apabila dewasa. Mempunyai bentuk yang sedikit membulat dan 4 pasang kaki. 3 pasang kakinya digunakan untuk bergerak manakala sepasang kaki lagi digunakan untuk memegang sesuatu. Tardigrades biasanya menghuni pada kawasan berlumut (mosses) dan juga lichens dan menjadikan sel tumbuhan, algaed dan juga invertabrate yang kecil sebagai makanannya. Ia juga merupakan hidupan yang telah menghuni bumi sejak jutaan tahun dahulu dengan fosil yang dijumpai berumur 530 juta tahun dahulu

Terdapat sejumlah 1,500 spesis tardigrades yang pernah disenaraikan dan mendiami kawasan dari Himalaya (pada aras 6,000 m (20,000 kaki)), sehinggalah kedalaman lautan (bawah paras 4,000 m (13,000 kaki)) selain daripada kawasan kutub dan juga khatulistiwa.

  • Berikut adalah beberapa ciri-ciri ketahanan tardigrades;
  • Suhu sehingga serendah -200 °C (-328 °F) dan sehingga setinggi 151 °C (304 °F).
  • Dibekukan di dalam blok ais
  • Kekurangan Oksigen
  • Kekurangan air sehingga tempoh 10 tahun
  • Tahap radiasi sinar-X 1000X daripada tahap berbahaya kepada manusia
  • Bahan kimia berbahaya
  • Alkohol yang mendidih
  • Tekanan rendah vakum, seperti di angkasa
  • Tekanan tinggi (sehingga 6X tekanan pada kedalaman lautan terdalam)

Tardigrades dilihat dengan lebih jelas.

Tardigrades dikatakan menyerupai beruang - dalam saiz yang amat kecil.

Telur tardigrades.

Tardigrades merupakan antara hidupan yang diuji di angkasa melalui projek Biokis yang ditaja oleh Italian Space Agency untuk melihat kesan daripada penerbangan angkasa bagi beberapa hidupan mikroskopik. Spesis yang diuji tersebut adalah dari spesis ‘Milnesium tardigradum’, yang diuji pada tahun 2007 melalui misi ‘European Space Agency (Esa) Foton-M3’.

Melalui eksperimen ini, ia diuji berdasarkan kepadada beberapa pendedahan kepada radiasi ionized, yang diukur menggunakan peralatan yang dipanggil ‘dosimeter’, pada beberapa point disepanjang penerbangan angkasa tersebut.  Menggunakan kaedah ‘molecular biology’ untuk menilai perubahan pada informasi genetik organisma tersebut dan bagaimana sel secara fizikalnya menerima keadaan dehidrasi melampau, yang disebabkan oleh vakum angkasa, serta kesan daripada ‘cosmic radiation’.

Baru-baru ini tardigrades menjadi satu lagi bahan kajian penting daripada bahan molekul berkaca yang dihasilkannya. Kajian yang dijalankan oleh University of Chicago ini adalah untuk melihat potensi bahan ini untuk mempertingkatkan kecekapan LED, sel suria dan juga gentian kaca (fiber optic).


Jadi tanpa kita sangka, hidupan yang sekecil ini juga adalah yang mampu bertahan untuk keadaan yang begitu exreme. Tanpa pemerhatian yang terperinci, kita mungkin terlepas pandang akan keistimewaannya dan tidak dapat mempelajari manfaat darinya pula. Sebab itulah, kita perlu terus memerhati dan membuat tinjauan untuk setiap perkara.



Free Download



1 ulasan:

Arkib Blog