Selasa, 8 Disember 2015

Ikan Kecil Yang Amat Menakutkan

Candiru sukar dilihat di dalam air.

Adakalanya saiz bukanlah menjadi punca sesuatu perkara di takuti sepertimana ikan kecil yang dikenali sebagai candiru ini. Candiru atau ‘candirú’ di dalam Bahasa Spanish (Vandellia cirrhosa) juga dikenali sebagai cañero, toothpick fish, atau vampire fish merupakan spesis ikan parasit dari keluarga sembilang (catfish) dari familly Trichomycteridae. Ikan ini berasal dari Amerika Selatan dan terdapat di lembangan Amazon yang meliputi negara termasuk Bolivia, Brazil, Colombia, Ecuador dan Peru.

Ikan candiru bersaiz kecil dan bewarna jernih menjadikan ia dukar dilihat di dalam air. Walaupun ia biasa merujuk kepada ikan Vandellia cirrhosa, namun ia merangkumi keseluruhan genus Vandellia, subfamily kepada Vandelliinae, dan juga subfamily kepada Vandelliinae dan Stegophilinae.

Mengapakah ikan kecil ini begitu menakutkan? Ikan ini merupakan ikan yang menjadi kisah ngeri bagi penduduk tempatan di sekitar lembangan Amazon dikatakan akan memasuki bahagian kemaluan lelaki dan wanita. Jadi penduduk di sekitar lembangan ini amat menjaga supaya tidak membuang air di dalam sungai – kerana ikan ini dikatakan mengikut bauan yang dihasilkan oleh air kencing manusia, dan masuk ke saluran pembuangan air kencing tersebut. Ia tentunya merupakan pengalaman yang paling mengerikan!


Ikan candiru amat kecil dan bewarna jernih.

X-ray yang menunjukkan ikan candiru telah memasuki bahagian dalam manusia (wanita).

Ia sememangnya merupakan ikan parasit atau ikan yang menghisap darah ikan-ikan yang lain. Ia akan masuk ke bahagian insang ikan-ikan (bersaiz besar) yang lain dan akan menghisap darah ikan tersebut – terutamanya ikan dari spesis sembilang (catfish) iaitu dari family Pimelodidae (Siluriformes).

Kisah ikan ini memasuki bahagian kemaluan manusia terus menjadi kisah yang dianggap sebagai mitos kerana tiada bukti yang kukuh sehinggalah pada tahun 1997. Seorang pemuda berusia 23 tahun telah menjalani pembedahan selama dua jam bagi mengeluarkan ikan tersebut yang memasuki saluran kencingnya. Pembedahan tersebut dilakukan oleh Dr. Anoar Samad yang turut menyimpan specimen tersebut di dalam formalin.

Pada tahun 1999, marin biologist Stephen Spotte melawat ke Brazil untuk menyasat dengan lebih lanjut mengenai kejadian misteri ini. Hasil penyasatan beliau mengenai kejadian ini turut dimuatkan di dalam buku beliau iaitu “Candiru: Life and Legend of the Bloodsucking Catfishes”. Proses penyasatan ini turut melibatkan beberapa sesi temubual bersama Dr. Anoar Samad di rumah dan di tempat kerjanya. Malah Dr. Anoar Samad turut menyerahkan beberapa gambar dan juga rakaman video VHS hasil daripada pembedahan ‘cystoscopy’ yang dijalankan.

Namun hasilnya Stephen Spotte mendapati beberapa percanggahan daripada bukti-bukti yang dikumpulkan seperti saiz ikan yang dikatakan agak besar iaitu 133.5 mm dan diameter kepala yang mencapai sehingga 11.5 mm adalah sukar untuk memasuki saluran kencing yang amat kecil.


Dr. Anoar Samad yang melakukan pembedahan ke atas mangsa.

Ikan candiru yang dikeluarkan dari pembedahan ke atas mangsa.

Dalam kejadian-kejadian lain pula, ikan candiru turut memasuki bahagian kemaluan wanita. Terdapat beberapa kes-kes seumpama ini dilaporkan, tetapi tiada rekod khusus mengenai kejadian yang dipaparkan. Namun begitu ikan ini hanya dikatakan memasuki bahagian saluran kencing manusia (tiada kes yang mengatakan ia memasuki bahagian pembuangan air besar) – kerana ia dikatakan mengikut bauan (ammonia dan urea) yang terdapat di dalam air kencing. *Namun terdapat kajian yang mengatakan ikan ini memburu menggunakan deria pengelihatan pada tahun 2001 – atau mungkinkah hasil kajian ini sendiri yang kurang tepat!


Apa pun kisah mengenai ikan candiru tetap merupaka antara kisah yang paling mengerikan. Ia membuktikan banyak perkara yang perlu kita ketahui dan hormati mengenai alam. Setiap hidupan mempunyai fungsinya masing-masing dalam mengawal keseimbangan ekosistem dan oleh sebab inilah kita tidak seharusnya mengubah keseimbangan tersebut tanpa ilmu yang mencukupi.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog