Wednesday, December 16, 2015

Ingin Mengasah Bakat Menjadi Pelukis Manga?

Langkah-langkah melukis manga untuk latihan.

Manga sememangnya menjadikan sesuatu perkara lebih menarik untuk diikuti. Maka dengan itu tidak hairanlah mengapa ia bukan sahaja menjadi satu budaya penting di Jepun malah digunakan dengan meluas untuk segala macam aspek kehidupan terutama dalam menyampaikan maklumat kepada orang ramai. Jadi ia bukan sahaja digunakan untuk komik-komik seperti di negara kita, malah karakter manga ini turut digunakan untuk menjelaskan undang-undang trafik. Selain itu juga borang untuk jawatan kosong juga turut dihiasi dengan karakter manga yang menerangkan proses mengisi borang tersebut.

Oleh kerana negara kita masih belum menggunakan manga dengan begitu serius seperti Jepun, maka keperluan untuk mengasah bakat-bakat baru yang mempu menghasilkan manga adalah penting – supaya ia boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Dipadankan pula dengan teknologi maklumat, kemudahan untuk mempelajari teknik manga dan penghasilannya juga adalah jauh lebih menjimatkan berbanding suatu masa dahulu. Ini kerana penghasilan manga secara digital ternyata dapat mengurangkan banyak kos.

Kali ini kita akan melihat bagaimana untuk mendapatkan informasi mengenai teknik-teknik melukis manga melalui ‘internet’. Jadi bagi mereka yang berminat bolehlah mendapatkan beberapa maklumat asas bagi anda mengasah bakat dalam menghasilkan manga ini. Mungkin dari sini nanti anda dapat menghasilkan manga anda dan dikongsi bersama dengan para peminat manga yang lain – atau mungkin menjadi kerjaya anda di masa akan datang.

Asas penghasilan manga perlulah dimulakan secara biasa, iaitu menggunakan pensil, pen komik, kertas dan dakwat. Ini bagi membolehkan anda membentuk asas yang kuat dalam membina karekter manga anda sendiri. Namun secara perlahan-lahan anda bolehlah terus belajar mengenai cara penghasilan manga secara digital – di mana ia akan membantu anda menghasilkan manga sendiri dengan lebih murah dan mudah untuk menemui para peminat.

Di sini saya akan kongsikan beberapa laman web yang menyediakan panduan untuk anda mengasah bakat melukis manga. Terdapat beberapa tutorial yang anda boleh pilih mengikut keperluan dan kemampuan masing-masing. Pertama adalah tutorial biasa berbentuk teks – bagi yang mempunyai talian internet yang berkelajuan rendah dan sederhana. Manakala anda boleh mengikuti juga panduan berbentuk video yang menunjukkan cara yang lebih mudah untuk difahami dan diikuti. Anda juga digalakkan untuk membeli buku-buku panduan melukis manga bagi menambahkan lagi panduan dalam melukis manga ini secara lebih serius.

Panduan yang baik mudah diikuti.

Antara contoh karektor manga.

Antara laman web yang anda boleh ikuti adalah seperti berikut;


Manga tutorial menyediakan panduan yang lengkap dari segi konsep sehinggalah kepada penghasilan karekter, mimik muka, emosi, rupabentuk dan sebagainya. Ia juga turut menyediakan tutorial dalam bentuk teks dan video. Terdapat juga artikel-artikel yang membincangkan perkara-perkara penting mengenai dunia manga dalam menghasilkan manga yang baik. Selain itu ia juga menyediakan forum bagi membolehkan para peminat dunia manga berkongsi masalah dan pandangan. Buku-buku berkaitan manga juga boleh didapati dari website ini. Jadi ia merupakan satu website yang lengkap untuk memudahkan kerja-kerja mengasah bakat anda dalam dunia manga.


Merupakan satu lagi laman yang menyediakan banyak panduan berguna kepada anda yang berminat untuk mempelajari tentang kaedah penghasilan manga. Terdapat banyak bahan menarik dari Manga University ini samada secara percuma mahupun yang berbayar. Namun begitu, buku panduan berbentuk e-book juga boleh dibeli dengan harga yang amat berpatutan. Panduan asas disediakan secara percuma melalui link “How to draw manga”. Sekiranya anda ingin menjadi ‘mangaka’ yang lebih serius, anda mungkin boleh memilih untuk mengikuti kursus di rumah dengan panduan daripada pelukis-pelukis manga yang lebih profesional. Melalui laman ini juga, anda boleh mengikuti panduan berbentuk video.

Penghasilan manga menggunakan 'sofware' lebih menjimatkan.

Penhasilan 'comic strip' juga memerlukan latihan.

Anda juga boleh mengikuti panduan melukis manga menggunakan apps melalui telefon pintar anda. Antara apps yang disediakan sebagai contohnya adalah “Draw Anime - Manga Tutorials” (aplikasi Android). Aplikasi ini menyediakan video-video tutorial yang mudah untuk diikuti terus dari telefon anda.

Video-video panduan ini juga boleh didapati terus melalui YouTube dengan mudah. Jadi anda perlulah bijak mencari bahan panduan yang dapat membantu anda bersesuaian dengan keperluan latihan anda. Pastikan juga anda meneruskan latihan anda secara berterusan bagi memastikan hasil yang lebih baik dan pantas. Antara kemahiran-kemahiran yang perlu anda kuasai dapat dilihat dalam laman-laman web seperti yang dinyatakan di atas.

Antara panduan berguna 'mangaka'.

Bagi menjadi seorang ‘mangaka’ yang berjaya, anda perlulah juga mengikuti panduan-panduan yang berguna seperti yang dikongsikan oleh mereka yang arif di dalam bidang ini. Banyak artikel yang dapat menerangkan kepada anda tentang bagaimana anda menjadi seorang ‘mangaka’ yang berjaya seperti “Magnificent Manga: 10 Beginner Drawing Manga Tips”. Jadi, anda perlulah kreatif dalam menyusun strategi latihan anda sendiri – ataupun lakukan secara berkumpulan dengan mereka yang mempunyai minat yang sama dengan anda.


Sebelum saya menamatkan artikel kali ini, ingin saya berpesan supaya anda terus membuat perhatian tentang kegunaan manga dalam kehidupan harian – anda boleh membuat tinjauan mengenai perkara ini di kedai buku Jepun seperti Kinokuniya misalnya. Dimana anda akan dapati buku panduan memasak juga dihasilkan dalam bentuk manga. Amat menarik! Anda juga mungkin boleh menghasilkan kerja-kerja anda dalam bentuk manga nanti.






Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...