Sunday, December 6, 2015

Keunikan Hidupan Spesis Udang

Harlequin Shrimp (Hymerocera elegans), salah satu spesis unik.

Udang spesis haiwan air yang tergolong di dalam kumpulan ‘decapod crustacean’,  merupakan haiwan akuatik kecil yang penting di dalam ekosistem sebagai salah satu agen pembersih. Udang yang menjadikan hidupan-hidupan kecil sebagai makananya ini juga melakukan pembersihan bagi hidupan yang lebih besar samada bagi hidupan air tawar ataupun air masin.

Terdapat pelbagai spesis udang daripada spesis yang kecil sehinggalah kepada yang bersaiz lebih besar. Walupun dalam Bahasa Melayu udang menjadi nama untuk satu spesis yang amat besar, turut merujuk kepada udang galah, udang harimau, udang kertas dan macam-macam udang lagi. Namun begitu banyak sekali spesis udang yang tidak kita kenali dan kepentingan hidupan ini kepada ekosistem akuatik tidak difahami oleh kita semua.

Terdapat ribuan spesis udang yang rata-ratanya menjadikan sisa-sisa hidupan mereput dan hidupan kecil lain sebagai makanannya. Manakala kepentingannya kepada hidupan akuatik lain pula adalah sebagai agen pembersih dan fungsi ini adalah sama seperti spesis ikan ‘cleaner wrasse’, yang melakukan kerja-kerja pembersihan bagi spesis hidupan laut yang lebih besar. Udang-udang pembersih (cleaner shrimp) dan juga ‘cleaner wrasse’ tidak akan sesekali dicederakan walaupun ia masuk ke dalam mulut ikan yang dibersihkannya.

Lysmata amboinensis melakukan kerja pembersiihan pada belut. 

P. holthuisi spesis udang yang lutsinar.

Udang-udang kecil dengan pelbagai warna.

Selain menjadi haiwan pembersih, udang-udang juga menjadi sumber makanan yang penting bagi hidupan laut yang lain termasuklah ikan paus. Spesis udang yang dikenali sebagai ‘krill’, berenang secara berkumpulan dalam kepadatan yang tinggi iaitu sehingga 10,000 per m3, menjadikan ia sebagai makanan yang paling sesuai bagi spesis kan yang makan menggunakan teknik tapisan (paus baleen, manta ray, whale shark dan sebagainya).

Manakala bagi manusia pula udang menjadi salah satu sumber ekonomi penting di mana ia merupakan industri yang bernilai USD50 Billion setahun. Pada tahun 2010 sahaja jumlah penghasilan udang secara komersil adalah 7 juta tan. Industri udang secara komersil ini dikatakan bermula di China pada 1980-an dan menjelang 2007, penghasilan udang secara penternakan telahpun mengatasi udang yang diperolehi secara tangkapan.

Udang-udang yang diternak di Malaysia termasuklah dari spesis udang galah (Macrobrachium resenbergii), udang Red Claw (Cherax Quadricarinatus), udang harimau (Penaues monodon), udang lipan/ udang mentadak/ udang ronggeng (Harpiosquilla harpax), udang ketak (Thenus orientalis), udang karang, udang kara dan mungkin beberapa spesis udang lagi. Namun udang-udang yang biasa dijadikan bahan makanan termasuklah udang geragau, udang minyak, udang bemban, udang pasir, udang kertas, udang putih kecil,  udang putih besar, udang lambouh, udang vannamei dan udang rotan.

Mantis shrimp, menjadi bahan kajian.

Pistol shrimp menghasilkan bunyi yang kuat.

Kerjasama antara goby dan pistol shrimp.

Daripada spesis-spesis tersebut, hanyalah sedikit daripada kumpulan udang yang perlu dikenali. Malah, spesis-spesis udang yang penting seperti ‘mantis shrimp’ (juga tergolong dalam kumpulan udang lipan) dan ‘pistol shrimp’ menjadi bahan penting kajian para saintis atas keistimewaan masing-masing. Jelas disitu banyak lagi spesis-spesis udang yang lain, yang menyimpan seribu satu macam perkara yang kita perlu pelajari dari mereka.


Berikutan dengan itu semoga kita dapat membuka mata tentang pentingnya segala jenis hidupan di dalam ekosistem. Kesedaran mengenai pemeliharaan alam sekitar, setidak-tidaknya dapat mengelakkan spesis-spesis lain pupus secara mendadak dan merugikan diri kita sendiri. Ia sudah terlewat apabila menyedari kepentingannya setelah ia tiada!?...

Antara udang yang cantik.

Coleman shrimp dengan warna yang menarik.

Thor amboinensis mempunyai corak menarik.

Tozeuma shrimp dengan rupa dan warna yang unik.



Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Paparan Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...