Jumaat, 18 Disember 2015

Keunikan Ikan Leaping Blenny (Alticus saliens)

Leaping blenny (Alticus saliens) di atas batu.

Leaping Blenny (Alticus saliens) merupakan antara ikan yang boleh bernafas di darat sama juga seperti ikan belacak (mud skipper – dari familyGobiidae’). Ikan-ikan blenny ini akan memastikan kulitnya sentiasa lembab untuk memolehkan ia bernafas, namun akan cuba mengelakkan daripada ditenggelami oleh air laut.

Ikan ini boleh didapat di perairan tropika di kawasan Pacific dan juga Lautan Hindi (Indian Ocean) termasuk juga Laut Merah, Society Islands, Ryuku dan Bonin Islands, Quensland, Australia; dan juga Mariana Island. Ia pernah direkodkan berada sehingga pada kedalaman 2 meter.

Ikan-ikan blenny ini tinggal di kawasan persisirian pantai – pada jarak pasang surut (intertidal zones) dengan melompat di antara batu dan rekahan batu-batu tersebut. Ikan-ikan ini menghabiskan masa di daratan untuk mencari pasangan dengan menunjukkan kepada ikan-ikan lain fizikal masing-masing (dalam menghadapi persaingan). Ia juga akan melibatkan diri dalam pergaduhan sekiranya terdapat pesaing yang setara.

Ikan blenny seakan-akan ikan mud skipper.

Perhatikan sirip atas yang mempuyai warna menarik.

Ikan blenny mencabar antara satu sama lain.

Makanan utama ikan-ikan blenny terdiri daripada alga. Manakala saiz ikan blenny dewasa pula boleh mencecah sehingga 10 centimeter (3.94 inci).

Tidak terdapat banyak maklumat mengenai ikan ini – mungkin kerana tumpuan lebih banyak diberikan kepada ikan yang mempunyai ciri-ciri yang hampir sama dengannya seperti ikan ‘mud skipper’. Apa pun ikan blenny merupakan spesis ikan yang unik dan menambahkan lagi spesis-spesis ikan yang mampu bernafas di daratan.










Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog