Monday, December 7, 2015

Spesis Ikan Sembilang Dengan Perisai - Kwi Kwi (Hoplosternum littorale)

Kwi Kwi (Hoplosternum littorale) dengan sisik yang seakan perisai tebal.

Ikan sembilang atau ‘catfish’ merangkumi spesis yang amat besar dan terdapat hampir di semua bahagian di dunia – tetapi sebagai spesis yang berbeza. Kumpulan ikan sembilang atau ‘catfish’ ini dikelaskan kepada ikan-ikan yang mempunyai misai – menyerupai kucing.

Bagi spesis ikan yagn dikenali sebagai kwi kwi (Hoplosternum littorale) adalah merupakan spesis ikan sembilang dengan perisai dari family Callichthyidae. Perisai ikan ini agak tebal dan kelihatan jauh berbeza dengan ikan-ikan bersisik biasa mahupun ‘ikan bandaraya’. Ikan ini dikenali denga pelbagai nama mengikut kawsan Tamuatá, Atipa, Hassar, Cascadu, Busco dan Currito di mana ia berasal iaitu Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Trinidad and Tobago dan Venezuela.

Ikan kwi kwi seperti juga ikan sembilang.

Turut menjadi hiasan bagi stamp.

Ikan kwi-kwi di pasar untuk dijual.

Ikan yang diletak dengan 'air batu' untuk lebih tahan lama.

Ikan ini boleh mencapai saiz sehingga 24 cm (9.4 in) apabila dewasa. Ikan-ikan jantan pula mempunyai saiz yang lebih besar berbanding betina. Walaupun berasal daripada Amerika Selatan, ikan-ikan ini turut ditemui di Florida – memandangkan ia juga merupakan ikan yang popular sebagai ikan belaan (akuarium). Satu keistimewaan ikan ini adalah ia boleh bernafas melalui insang dan juga melalui ususnya. Kebolehan bernafas melalui usus ini terbentuk setelah 32 hari dari hari menetas.

Ia mampu mencapai usia sehingga 4 tahun dan merupakan ikan yang mencari makanan pada waktu malam dimana makanannya terdiri daripada crustaceans, larva nyamuk dan hidupan air kecil yang lain.

Seperti juga ikan sembilang di negara kita, ikan kwi kwi turut dipelihara bagi tujuan komersial. Ia merupakan sumebr ekonomi di delta Amazon dan Orinoco. Manakala di Guyana, French Guiana, Suriname, dan Trinidad, ia merupakan antara makanan yang popular. Namun begitu harga ikan ini boleh mencapai sehinga USD8/kg iaitu satu harga yang dikira agak tinggi.


Ikan bandaraya (Liposarcus ambrosettii) merupakan satu lagi spesis ikan perisai.

Walaupun berperisai, tetap ada pemangsanya.


Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Paparan Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...