Isnin, 18 Januari 2016

Belut Unik Garden Eel Yang Menarik Diperhatikan

Spotted Garden Eel dari jarak dekat.

Garden eel (Heteroconger hassi) atau spotted garden eel, merupakan sejenis belut yang amat kecil, namun amat menarik diperhatikan dengan kelakuan yang amat unik mereka semasa berada di dalam air. Belut yang biasanya hidup secara berkumpulan ini akan mengeluarkan kepalanya dari dalam pasir untuk mengawasi keadaan sekeliling dan masuk ke dalam pasir dengan pantas apabila dirasakan terdapatnya ancaman.

Juga dikenali sebagai  Hass's Garden Eel akan kelihatan seperti rumput laut apabila berada di dalam kumpulannya. Ia amat mudah dikenali dari segi rupabentuk mahupun warnanya dengan corak bintik-bintik hitam dengan dua (setiap sisi) tompok hitam besar.

Garden eel akan mengeluarkan kepalanya untuk mengawasi keadaan sekeliling.

Garden eel mempunyai kejiranan di terumbu karang.

Ia merupakan spesis yang biasa terdapat di perairan Indo-Pacific dari perairan Timur Afrika termasuk Laut Merah hingga ke Polynesia, dan dari Jepun ke Caledonia. Ia tinggal bersama-sama dalam saiz kumpulan yang berbeza-beza dengan terdedah kepada arus laut pada kedalaman 15 hingga 45 meter.

Saiz maksimum bagi garden eel adalah sehingga 40 cm. Ia memiliki rupa bentuk badan yang menyamai belut dengan ukuran rentas purata adalah 14 mm. Saiz ini seakan-akan sama bagi sepanjang badannya. Bahagian kepalanya juga kelihatan pendek oleh kerana mulutnya yang agak besar. Garden eel merupakan spesis karnivor dan merupakan antara spesis akuarium yang diminati. Bagi yang ingin memelihara spesis ini, lapisan pasir yang tebal adalah diperlukan untuk membolehkan garden eel menanamkan sebahagian badannya.

Garden eel mempunyai badan yang panjang.

Ia tinggal di dalam sebuah kumpulan.

Sebelum mengakhiri artikel kali ini, mungkin anda boleh melihat sedikit paparan yang menunjukkan keunikan garden eel bersama kumpulannya di dalam air. 






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog