Rabu, 27 Januari 2016

Corak Pelbelajaran Individu

Pendidikan Online memberikan peluang yang sama rata.

Tahukah anda, bahawa anak-anak anda mempunyai corak pembelajaran individu yang unik. Malah setiap dari kita mempunyai kecenderungan ini. Maka dengan itu pemahaman mengenai ciri-ciri individu ini dapat memastikan kesan pendidikan yang lebih baik.

Kesan ini adalah hasil daripada rangkaian sel-sel otak neuron yang unik pula pada setiap individu. Kajian yang dijalankan oleh saintis di Yales dalam mendapatkan corak rangkaian neuron ini dari 126 individu yang berbeza menghasilkan ‘fingerprint’ yang juga dikenali sebagai ‘connectivity profile’. Profile ini dapat menjelaskan corak pemikiran seseorang tentang bagaimana ia akan menyelesaikan sesuatu masalah. Ia juga boleh membantu mengesan kecenderungan seseorang untuk kursus yang sesuai bagi mereka.

Sijil atau Ijazah sahaja tidak menjanjikan apa-apa.

Ibu bapa perlu memberikan perhatian kepada pendidikan anak-anak.

Selain daripada menggunakan kaedah ‘connectivity profile’ ini, kaedah tradisi mengenal pasti kecenderungan seseorang untuk mengenal pasti bakat dan kecenderungan digunakan. Ia merupakan titik tolak dalam menghasilkan sesuatu hasil yang jauh lebih memberangsangkan.


Ia menerangkan betapa perlunya ibu bapa membantu anak-anak mereka mengesan perkara ini di peringkat awal selain daripada hanya menyerahkan pendidikan anak-anak kepada pendidikan di sekolah sahaja. Pendidikan di sekolah hanyalah sekadar memberikan kemahiran asas yang diperlukan oleh anak anda. Sedangkan kemahiran berinteraksi dengan dunia luar adalah yang menentukan sejauh manakah seseorang individu tersebut menghadapi kehidupannya nanti.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog