Thursday, January 14, 2016

Haiwan Paling Bijak Dan Kegelapan

Common Raven dari keluarga burung gagak.

Manusia banyak belajar dari alam, maka hubungan antara manusia dan alam amat penting dalam memastikan kemajuan manusia yang berterusan. Apa yang berbeza manusia mempunyai kelebihan untuk menggunakan segala sumber yang ada di dalam alam ini sedangkan kebanyakan ilmu yang kita miliki adalah apa yang diilhamkan daripada pemerhatian alam sekeliling.

Haiwan paling bijak mungkin tidak mampu untuk menghasilkan barangan seperti manusia, namun dapat menyesuaikan mereka untuk meneruskan hidupan dalam dunia yang mencabar bersama-sama dengan kehadiran manusia – di mana kebanyakan haiwan lain menghadapi kepupusan. Haiwan yang dimaksudkan adalah burung gagak (raven).


Bulu burung raven adalah  sedikit berkilau.

Burung gagak.

Raven atau  common raven (Corvus corax), adalah termasuk dalam family burung gagak (dari genus Corvus) mempunyai ciri-ciri warna yang gelap dan kurang menarik kerana reputasi yang diberikan oleh manusia kepadanya sejak zaman berzaman. Namun dalam masa yang sama juga kisah-kisah kebijaksanaan gagak turut diceritakan dalam beberapa versi cereka rakyat dari pelbagai bangsa.

Raven merupakan antara spesis gagak yang sangat terkenal dengan kebijaksaannya. Ini dibuktikan dengan banyak kajian yang dijalankan oleh beberapa University antaranya adalah Bernd Heinrich and Thomas Bugnyar iaitu saintis dari Vermont University di Canada dan St Andrews University di Scotland mendapati burung ini menggunakan kaedah logik dalam menyelesaikan masalah dan keupayaan ini mengatasi haiwan dari spesis beruk seperi chimpanzee.

Apa yang menarik burung gagak dapat menyelesaikan masalah yang agak kompleks menerusi proses ‘trial and error’. Proses ini memerlukan burung gagak untuk menganalisa setiap perlakuannya di dalam minda mereka. Ia merupakan kemahiran berfikir yang jarang ada pada haiwan-haiwan yang lain.

Burung ini juga terkenal mempergunakan haiwan lain untuk melakukan kerja bagi mereka seperti menarik perhatian serigala dan musang kepada haiwan yang mati. Ia adalah bertujuan supaya haiwan ini dapat menyiatkan kulit binatang tersebut yang tidak dapat dilakukannya sendiri. Di kawasan bandar pula burung gagak sering menggunakan apa sahaja disekeliling mereka untuk menyelesaikan masalahnya – ikuti video burung gagak memecahkan kacang.

Bagi raven, taburannya adalah di bahagian utara dunia dari Amerika, Canada, negara-negara Eropah, China, Korea dan Jepun. Namun begitu bagi spesis lain gagak boleh didapati hampir di keseluruhan bahagian dunia. Oleh kerana kemampuan inilah antara faktor yang juga menyebabkan burung-burung ini dengan mudah menyesuaikan diri dengan kehadiran manusia. Berbanding lari dari manusia – burung gagak memilih untuk tinggal hampir dengan manusia (walaupun ia kurang disenangi oleh manusia).


Burung gagak memakan hampir apa sahaja.

Burung gagak di tempat pembuangan sampah.

Bagi spesis raven saiznya boleh mencapai sehingga 54 ke 67 cm (21" ke 26") panjang dengan ukuran bukaan kepak 115 ke 130 cm (45 ke 51") lebar. Beratnya pula adalah antara 0.69 ke 2 kg (1.5 ke 4.4 lb) yang juga merupakan antara burung dari kumpulan ‘passerines’ yang terbesar. Terdapat pelbagai spesis raven dari keluarga gagak ini.

Oleh kerana warnanya yang gelap, ia sering dikaitkan dengan ‘kegelapan’, kuasa jahat, kematian, nasib burukdan sebagainya. Keburukan ini bukan sahaja membentuk kepercayaan, malah turut dimuatkan lagi dalam karya-karya manusia, filem, novel dan sebagainya. Ia memberi kesan yang buruk kepada keluarga burung ini dan menyebabkan kita kurang senang dengannya.

Dalam kisah yang lain pula, burung gagak turut dikisahkan sebagai haiwan yang bijak dan baik hati seperti di dalam kisah gagak yang ingin minum di dalam balang air – di mana ia memasukkan batu ke dalam balang air tersebut. Terdapat juga kisah di mana burung gagak menolong manusia yang susah dan sebagainya.


Itu adalah antara kisah kebijaksanaan burung gagak dan anda tidak akan mempercayainya selagi anda tidak melihatnya sendiri. Jadi sekiranya anda melihat burung ini nanti, pastikan anda mengamati gerak-geri mereka untuk melihat bagaimana kebijaksaan mereka dalam menyelesaikan masalah. 








Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...