Jumaat, 8 Januari 2016

Ikan Hiasan Termahal Platinum Arowana

Platinum Arowana merupakan spesis yang istimewa.

Penampilan artikel kali ini bukanlah hanya sekadar untuk memberitahu tentang pekara-perkara “termahal”, tapi sebenarnya menyingkap tentang bagaimana sesuatu perkara menjadi mahal melalui penilaian manusia (pelanggan) dan perkara itu sendiri adalah sebahagian daripada sumber yang terdapat dari negara kita sendiri.

Ikan hiasan termahal yang dimaksudkan adalah “platinum arowana” yang dijual pada harga $400,000. Ia merupakan spesis yang jarang ditemui, maka ada di antara peminat ikan-ikan ini yang sanggup mengeluarkan belanja dengan sebegitu besar untuk memilikinya. Spesis-spesis ikan arowana biasa sendiri merupakan spesis ikan yang sudah sedia mahal, maka tidak hairanlah jika spesis istimewa ini mendapat perhatian tinggi.

Platinum Arowana dari jarak dekat.

Golden Arowana juga merupakan antara spesis yang terkenal.

Apa yang menarik sebenarnya ikan arowana merupakan sebahagian daripada spesis semulajadi yang terdapat di negara kita selain daripada beberapa spesis lagi dari negara lain seperti Australia, Afrika dan Amerika Selatan. Seperti juga industri-industri yang lain, industri ikan hiasan arowana turut memanipulasikan spesis ikan ini bagi menghasilkan jenis-jenis baru yang jarang ditemui. Itu merupakan salah satu keburukan yang terpaksa dihadapi oleh ikan-ikan ini.

Antara spesis-spesis terkenal ikan arowana yang berada di pasaran antaranya adalah asian red arowana, silver arowana, black arowana, super red arowana, red dragon arowana, Malaysia red, golden arowana, flowerhorn arowana, red tail golden (RTG) arowana, Jardini arowana, golden crossback arowana, green and blue arowana dan macam-macam lagi.

Lihatlah betapa cantiknya sisik ikan arowana.

Red Arowana mendapat sambutan peminat.

Arowana diminati kerana mempunyai rupa bentuk, saiz dan warna sisik yang amat cantik. Selain itu ikan ini juga bergerak di dalam akuarium dengan pergerakan yang menarik untuk diperhatikan. Jangka usia yang panjang juga merupakan antara perkara yang menjadikan ikan-ikan ini sesuai sebagai ikan peliharaan. Namun begitu ia merupakan spsesis ikan yang sukar dipelihara oleh peminat-peminat ikan biasa kerana ia memerlukan saiz akuarium yang agak besar selain penjagaan yang agak rapi (arowana merupakan spesis yang sensitif – boleh mati disebabkan oleh pelbagai perkara).

Berikut adalah beberapa penternak ikan-ikan arowana di Malaysia. Sekiranya anda berminat untuk mempelajari dengan lebih lanjut mengenai ikan-ikan ini ataupun untuk mendapatkan bekalan benih ikan arowana, bolehlah menghubungi mereka.

Bukit Merah Arowana Farm Sdn Bhd merupakan antara pembekal ikan arowana yang terkenal di Malaysia. Mempunyai kolam ternakan sebanyak 200 kolam dan mampu membekalkan beberapa spesis ikan arowana yang berkualiti tinggi seperti Blue Base Golden Arowana, Golden Forehead Crossback Arowana, Super Red Arowana dan Golden Crossback Arowana. Bilik pameran turut disediakan yang terletak di Gunung Semanggol, Bukit Merah (Rest & Service Area) 194.6km dari Utara ke Selatan, Malaysia.

Global Arowana Breeding Farm Sdn Bhd juga terletak di Negeri Perak dan merupakan satu lagi pengeluar benih-benih ikan arowana berkualiti di Malaysia dengan jumlah kolam ternakan sehingga 230 buah. Pengeluar ini mengeluarkan benih ikan dari spesis Blue Base Malaysian Arowana, Golden Forehead Arowana, Malaysian Golden Arowana, Super Red Arowana dan Red Tail Arowana.

Kim Kang Aquaculture Sdn. Bhd. Bukan sahaja menyediakan benih ikan arowana namun turut menyediakan benih ikan dari beberapa spesis yang lain. Selain daripada spesis-spesis biasa yang disediakan daripada dua pembekal di atas, Kim Kang turut menyediakan spesis lain seperti Yellow - Tail Arowana, Green Arowana, Black Arowana dan juga Silver Arowana. Selain daripada mempunyai pusat ternakan di Bukit Merah, Perak, ia turut mempunyai kolam ternakan di Batu Pahat, Johor.

Ikan arowana jantan membawa anak-anaknya di dalam mulut.

Sememangnya ikan arowana merupakan spesis ikan yang unik. Walaupun ia merupakan spesis yang terancam namun melalui usaha ternakan ini dapat mengelakkan benih liar asal daripada terus diganggu. Namun begitu setiap usaha pasti akan mendatangkan kesan buruk dan baik kepada alam sekitar. Apa yang penting, dapat dilihat adalah, usaha penternakan ikan arowana dapat dilakukan dengan baik melalui kaedah penternakan yang penuh terancang – satu usaha berterusan daripada para penternak. Tahniah!



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog