Khamis, 21 Januari 2016

Kehilangan Mereka Mungkin Kehilangan Anda?

Kebanyakan kita hanya melihat fungus sebagai cendawan.

Seperti yang kita ketahui, setiap benda di dalam alam mempunyai fungsi masing-masing dan saling berkait sehinggakan tiada satu benda pun yang tidak mempunyai kaitan dengan benda yang lain. Begitulah halusnya ciptaan pada alam yang luas ini. Berikut hanyalah satu dari gambaran kecil yang digambarkan betapa kita begitu bergantung dengan benda/hidupan lain di dalam alam ini;

Lebah

Lebah serangga yang amat menarik dan berguna.

Lebah dan serangga-serangga lain menjadi agen pendebunga tumbuh-tumbuhan sejak jutaan tahun dahulu. Ini membolehkan tumbuhan menghasilkan makanan dan membiak yang memperkembangkan spesis mereka di dalam alam. Walaupun lebah bukan satu-satunya agen pendebunga, namun ia merupakan agen pendebunga utama yang mendebunga lebih banyak tumbuhan dengan lebih efektif. Disamping itu juga lebah sendiri membekalkan manusia dengan madu sebagai sumber manisan.

Kelawar

Kelawar diberikan reputasi yang buruk.

Kelawar juga merupakan agen pendebunga bagi tumbuhan-tumbuhan tertentu di hutan tropika. Tumbuhan-tumbuhan tertentu yang mempunyai bunga yang berwarna pudar ataupun kurang wangi biasanya didebungakan oleh kelawar. Malah kelawar menjalankan proses debunga ini pada waktu malam berbanding serangga dan burung yang menajalankan proses ini pada waktu siang memastikan lebih banyak tumbuhan boleh didebungakan dan menghasilkan buah.

Kelawar juga mengawal populasi serangga, selain menyebarkan biji buah-buahan ke kawasan yang lebih jauh dari tumbuhan asal (untuk meningkatkan peluang untuk hidup lebih subur). Kelawar merupakan agen pendebungan penting di kawasan seperti Afrika, Asia dan juga kepulauan Pasifik. Antara tumbuhan yang didebungakan oleh kelawar termasuklah pisang, durian, mangga dan buah-buahan hutan yang lain.

Karang

Terumbu karang merupakan kawasan perlindungan hidupan laut.

Kupulan karangan laut yang membentuk terumbu karang merupakan kawasan yang kaya dengan hidupan dan menyediakan tempat yang paling sesuai untuk hidupan laut membiak. Di sini bukan ikan sahaja, malah kerangan, udang, ketam, cacing laut, belut, lintah laut, obor-obor, span (sponges), sotong, tapak sulaiman mendapat perlindungan. Ia juga sebenarnya bertindak sebagai pemecah ombak dari terus menghakis kawasan pantai apabila ribut.

Namun begitu kawasan terumbu karang hanyalah sekitar 1 peratus dari keluasan laut yang luas. Ancaman kepada terumbu karang perlu dilihat sebagai masalah yang serius, kerana ia boleh mengkibatkan kesan yang amat besar.

Plakton

Plankton sebagai nadi makanan hidupan air.

Antara hidupan terkecil dengan fungsi yang paling besar. Plakton menghasilkan 50 – 80 peratus daripada sumber Oksigen di atmosfera disamping memendapkan Karbon ke dasar laut. Ia juga menjadi sumber makanan utama di dalam rantaian makanan bagi hidupan laut.  Plakton terdapat hampir di semua kawasan dengan lembapan samada air tawar mahupun air masin. Plakton yang sihat dapat memastikan sumber makanan air/laut yang kita makan adalah selamat.

Kulat/fungus

Armillaria solidipes merupakan fungus dengan koloni terbesar.

Dunia kulat amat luas yang merangkumi mikro-organisma seperti yis sehinggalah kepada fungus dengan koloni terbesar iaitu honey fungus (Armillaria ostoyae/ Armillaria solidipes ) yang direkodkan mencapai keluasan sehingga  8.9 km2 (2,200 ekar) di Blue Mountains, Oregon.

Kulat mempunyai pelbagai fungsi semulajadi dan antara yang paling penting adalah sebagai agen pengurai/pereputan bagi tumbuhan dan haiwan. Ia mengbalikan semula keseburan kepada tanah. Selain itu juga, manusia banyak menggunakan kulat dalam penghasilan bahan makanan seperti keju, coklat, minuman ringan, roti, tapai, cuka, tempeh, kicap dan sebagainya. Dari segi perubatan pula ia turut digunakan dalam menghasilkan pembagai jenis ubatan dan antibiotik seperti penicillin dan juga statins pengawal kolestrol.


Itu hanyalah 5 daripada hidupan di dalam alam yang disenaraikan. Sekiranya anda ingin melihat keseluruhannya anda pasti akan terpegun bahawa, setiap hidupan saling bergantungan antara satu sama lain untuk memastikan alam sentiasa seimbang. Aktiviti manusia banyak mengganggu keseimbangan ini dan boleh mengakibatkan kesan yang serius. Namun begitu dalam masa yang sama juga kita boleh mendapat manfaat daripada mereka sekiranya kita menggunakan sumber ini dengan betul dan berkhemah.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog