Ahad, 24 Januari 2016

Keunikan Muzium Teknologi German

Muzium Teknologi German di Berlin.

Deutsches Technikmuseum Berlin (German Museum of Technology) terletak di Berlin, Germany sebuah muzium yang memaparkan perkembangan dunia sains dan teknologi. Muzium yang memberikan fokus kepada pendidikan ini sentiasa memperbaiki koleksi pamerannya bagi melengkapkan moto tersebut.

Ditubuhkan pada 1982 di Trebbiner Straße 9, Berlin (Kreuzberg), Germany  pada mulanya hanya mengkhususkan kepada pameran mengenai pengangkutan keretapi namun ia terus berkembang dan dilengkapi dengan pelbagai pameran merangkumi beberapa industri yang lain. Pada tahun 2003 ia ditambah lagi dengan ruang pameran bagi ‘maritime’ (marin) dan ‘aviation’ (udara) dengan pertambahan bangunan.

Dilengkapi dengan pameran lokomotif terbesar.

Anatara bahan pameran lokomotif.

Keseluruhan kawasan muzium dengan beberapa bahagian berlainan.

Ia merangkumi kawasan pameran seluas 26,000 kaki persegi dan merupakan antara yaang terluas di Europe. Lokasinya sendiri merupakan kawasan bersejarah sebagai ‘Gleisdreieck’ (persimpangan keretapi) dan merupakan sejarah terpenting; yang suatu masa dahulu menempatkan ibu pejabat bagi pengangkutan keretapi dan merupakan sebuah kilang ‘Gesellschaft für Markt-und Kühlhallen’.

Bagi memudahkan proses pembelajaran ia dilengkapi dengan kemudahan interaktif dalam menjelaskan perkara-perkara berkaitan teknologi merangkumi pengangkutan, komunikasi, pembuatan, teknologi penghasilan tenaga, termasuk juga pengangkutan darat dan air, earonautics dan angkasa.

Sebuah kapalterbang klasik yang dipamerkan.

Pameran dilengkapi dengan penerangan interaktif.

Bahan pameran dari sejarah World War II.

Replika komputer terawal Z1 oleh Konrad Zuse.

Muzium ini terkenal dengan koleksi pameran keretapi yang terbesar selain dilengkapi juga dengan bahagian taman dilengkapi dengan kincir angin serta pembuatan bir (brewery). Selain daripada penerangan secara interaktif, anda juga boleh mencuba simulator-simulator untuk dicuba – seperti mendaratkan kapal ke pelabuhan.

Antara koleksi lain yang menarik dipamerkan di sini adalah komputer terawal yang dibina oleh Konrad Zuse, yang mula dipamerkan pada 15 May 2002. Komputer ini adalah replika daripada komputer asal yang musnah semasa Perang Dunia ke-2 pada December 1943.  Kemusnahan tersebut turut memusnahkan pelannya sama sekali. Ia dibina sendiri oleh perekanya Konrad Zuse dari tahun 1935 ke 1936.

Anda memerlukan masa seharian di sini untuk meneliti semua bahagian dan bahan-bahan pameran yang disediakan. Jadi adalah dinasihatkan anda tidak mempunyai jadual lawatan ke tempat lain pada hari yang sama sekiranya berkunjung ke sini.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog