Isnin, 18 Januari 2016

Kulat Pembunuh Zombie Fungus

Kulat yang menjadikan perumahnya hilang kawalan.

Zombie fungus (Ophiocordyceps unilateralis) merupakan antara kulat parasit yang membunuh secara senyap dan kejam. Sekiranya ia berlaku pada manusia, ia tidak asing lagi akan menghasilkan manusia ‘zombie’ yang akan berakhir dengan kematian yang merebak menjadi wabak.

Namun ia mempunyai perumah iaitu semut dari spesis tertentu, biasanya dari spesis semut Camponotus leonardi atau dari jenis keluarga terdekatnya. Ini kerana kulat ini berfungsi bukan sahaja untuk menjadikan badan semut sebagai perumah, namun semut juga perlu mampu melakukan apa yang diperlukan oleh kulat tersebut.

Jangkitan O. Unilateralis boleh merebak dalam sesebuah koloni semut, dan ini mengakibatkan semut yang dijangkiti akan di usir jauh dari koloni mereka. Jangkitan kulat ini menyebabkan semut hilang kawalan dan melakukan apa yang diperlukan oleh kulat tersebut. Selain kulat ini, beberapa parasit lain turut mempunyai keupayaan mengawal perumah mereka bagi memenuhi keperluannya. Ia memang menakutkan – tetapi ini penting untuk menjamin kulat ini untuk terus membiak.


Semut perlu menggigit urat daun untuk mengelakkan ia dari jatuh.

Kulat akan terus memakan badan perubah sebagai sumber makanan.

Semut yang dijangkiti tadi kemudiannya akan memanjat pokok sehingga sampai ke loaksi yang sesuai (kawasan yang lebih terdedah). Biasanya semut ini akan mengigit urat pada batang daun atau ranting kayu bagi mengelakkan ia dari terjatuh. Selepas itu semut akan mati secara perlahan-lahan dan kulat akan terus memakan badan semut secara perlahan.

Kulat yang mencapai usia yang matang akan mengeluarkan batang dan juga kandul yang mengandungi sporanya untuk disebarkan oleh angin. Ini akan meninggalkan badan semut yang akan terus mereput bersama-sama dengan kulat tersebut.

Terdapat spesis kulat yang berbeza untuk perumah dari spesis lain.

Selain semut serangga lain turut dijangkiti oleh kulat.

Jenis kulat yang menjangkiti tarantula.

Terdapat kira-kira 400 spesis kulat yang mampu mengawal perumahnya. Manakala O. Unilateralis hanyalah salah satu daripada kulat tersebut yang terdapat di kawasan hutan tropika seperti di Thailand dan Brazil. Menakutkan! Mungkin anda perlu tahu ia adalah salah satu contoh dari banyak contoh yang lain.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog