Rabu, 13 Januari 2016

Mikro Post - Giant Pacific Octopus

Giant Pacific Octopus merupakan sotong kurita terbesar.

Kali ini kita melihat satu lagi hidupan laut yang sangat istimewa iaitu Giant Pacific Octopus (Enteroctopus dofleini) yang juga merupakan sotong kurita terbesar di dunia. Selain daripada bersaiz besar, ada banyak lagi perkara yang anda perlu tahu mengenai keunikan sotong gergasi ini yang menjadikan ia sebagai hidupan yang istimewa di dalam dunia haiwan.

Ia merupakan ‘octopus’ yang hidup lebih lama daripada sotong ‘octopus’ biasa iaitu antara 3 – 5 tahun sahaja. Ini bermakna, jangka hayat ‘octopus’ tidaklah panjang dan memerlukan kitar hidup yang baik untuk memastikan ia dapat terus membiak dengan baik untuk mengelakkan kepupusan. Terdapat specimen yang mencapai sehingga 9.1 meter (30 ft) dengan berat melebihi 272 kilogram (600 lb). Namun kebiasaannya saiznya adalah dalam 5 meter (16 ft) dengan berat 50 kilogram (110 lb) sahaja.


Sotong dari jarak dekat.

Ia mempunyai kebolehan penyamaran yang unik seperti juga sotong yang lain.

Mangkuk penyedut pada lelengan sotong ini.

Giant Pacific octopus mempunyai kepala yang agak besar yang berwarna coklat-kemerahan. Namun begitu seperti juga keluarga sotong-sotong yang lain, ia dengan mudah boleh menyamarkan diri menyerupai persekitarannya dari segi warna mahupun bentuk untuk tujuan memburu ataupun perlindungan.

Makanan utamanya adalah haiwan-haiwan kecil seperti udang, ketam, kerang-kerangan mahupun ikan. Bagaimanapun ia dikatakan pernah memakan ikan jerung dan juga burung (jadi ia boleh menjadikan apa sahaja makanannya). Ia mempunyai taburan di perairan suhu sederhana di Pacific iaitu dari Selatan California ke Alaska, Barat ke Kepulauan Aleutian dan Jepun.


Jepun merupakan antara pengguna makanan laut yang terkenal.

Satu keunikan giant Pacific octopus adalah sotong-sotong betina akan menghasilkan sekitar 120,000 ke 400,000 biji telur dalam sekali musim bertelur. Bagaimanapun ia akan menjaga telur-telur ini daripada dijangkiti alga dan juga parasit lain dengan mengusap dan juga menghembuskan air kepadanya. Proses pengeraman telur ini mengambil masa sehingga 6 bulan dan kebiasaannya sotong betina ini mati sebaik sahaja telur-telur ini menetas.


Seperti juga sotong-sotong kurita yang lain, giant Pacific octopus juga boleh menguasai kemahiran-kemahiran unik seperti membuka penutup balang, atau menyelesaikan teka-teki mudah. Walaupun jumlah sebenar mereka tidak diketahui ataupun tidak tersenarai sebagai haiwan terancam, hidupan ini amatlah sensitif dengan perubahan persekitaran yang boleh mengancam populasi mereka.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog