Jumaat, 15 Januari 2016

Penghasilan Biofuels Dari Bahan Buangan Kopi

Kopi antara minuman kegemaran penduduk bandar-bandar besar di dunia.

Kopi merupakan antara minuman popular masyarakat dunia dengan kewujudan banyak kedai-kedai kopi kegemaran ramai seperti Starbucks, Café Nero, Dome, Gloria Jeans, Costa Coffee dan macam-macam lagi. Hasil daripada jumlah pengguna yang ramai ini, maka bahan buangan daripada kopi juga merupakan salah satu bahan buangan tertinggi yang harus dimanfaatkan.

Biofuels atau juga dikenali sebagai bahanapi-bio merupakan bahanapi yang dihasilkan daripada bahan-bahan tumbuhan berbanding daripada bahan petroleum. Penghasilan biofuels ini adalah bagi mengurangkan kesan penggunaan petroleum selain daripada memanfaatkan bahan-bahan lain (apatah lagi dalam kes ini bahan buangan yang boleh digunakan untuk tujuan yang lebih baik).

Salah sebuah syarikat berpusat di London iaitu Bio-bean merupakan antara syarikat yang mempelopori penghasilan biofuels daripada bahan buangan kopi ini. Bahan buangan kopi yang dihasilkan daripada kilang kopi, kedai-kedai minuman kopi, pejabat dan sektor pengangkutan dan lain-lain. Walaupun ia hanya dapat mangambil bahan buangan kopi ini pada kadar beberapa ratus tan seminggu, syarikat ini menyasarkan untuk menaikkan keupayaan ini kepada 50,000 tan pada tahun 2016.


Bahan buangan kopi yang diproses.

Antara bahan yang dihasilkan daripada bahan buangan kopi.

Palet daripada bahan buangan kopi Bio-bean.

Bahan buangan ini akan dikeringkan sebelum minyaknya diasingkan melalui proses bio-kimia yang dikenali sebagai “hexane extraction”. Bahan serat yang tertinggal, iaitu lebih kurang 80 peratus, akan dimampatkan untuk membentuk palet yang digunakan sebagai bahan bakar untuk memanaskan dandang. Palet ini dikatakan mengandungi 150 peratus lebih tenaga berbanding palet yang dihasilkan daripada bahan kayu kerana mengandungi kalori yang lebih.

Menurut Arthur Kay, iaitu pemilik Bio-bean, berharap untuk menukarkan 85 peratus daripada bahan buangan kopi ini kepada biofuels untuk memanaskan bangunan dan juga sebagai bahanapi kenderaan. Menurut Kay lagi, bahan buangan kopi yang dihasilkan oleh London sahaja adalah sekitar 200,000 tan setahun.


Ia merupakan satu lagi inovasi dalam memanfaatkan bahan buangan yang boleh mengelakkan pencemaran. Sama-sama kita saksikan kejayaan syarikat ini nanti, dan diharap lebih banyak usaha seperti ini di masa akan datang.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog