Khamis, 14 Januari 2016

Sejarah Teknologi Storan

Pita magnetik merupakan kaedah penyimpanan data terawal.

Teknologi simpanan digital adalah berkembang secara perlahan sejak tahun 1920-an lagi. Walaupun hari ini kita mampu menyimpan fail dalam sebuah memori kad yang kecil, suatu masa dahulu ia memerlukan ruang yang amat besar untuk menghasilkannya. Jadi sejarah perkembangan storan ini sedikit sebanyak dapat memberi kita gambaran bagaimana teknologi simpanan digital juga penting dalam pembangunan dunia digital.

1928 Magnetic Tape

Seorang jurutera German Fritz Pfleumer, mengpatent pita magnetic pada tahun 1928. Rekaan ini adalah berdasarkan rekaan wayar magnetik rekaan Vlademar Poulsen

1932 Magnetic Drum

Pereka Autria, G. Taushek mencipta ‘magnetic drum’ pada tahun 1932. Rekaan ini pula adalah berdasarkan kepada penemuan oleh Fritz Pfleumer.

1946 Williams Tube


Williams Tube.

Seorang professor iaitu Fredrick C. Williams dan rakannya menghasilkan ‘random access computer memory’ yang pertama di University of Manchester di United Kingdom. Beliau menggunakan ‘electrostatic cathode-ray tubes’ yang disusun secara selari untuk menghasilkan simpanan digital. Simpanan sebanyak 1024 bits data dihasilkan pada tahun 1948.

Selectron Tube

The Radio Corporation of America (RCA) menghasilkan ‘Selectron tube’ pada tahun 1948, merupakan salah satu bentuk memori komputer terawal yang menyerupai rekabentuk oleh Williams-Kilburn.

1949 Delay Line Memory

‘Delay line memory’ mengandungi bentuk maklumat yang berhubung membentuk laluan lengah. Satu gelung tertutup membolehkan pusingan maklumat pada hujung laluan lengahan yang disambungkan pada permulaan litar penguat. Fungsi ini menyamai seperti pengulangan nombor telefon daripada direktori sehingga salah satu nombor di dail.

Magnetic Core

‘Magnetic core memory’ juga dikenali sebagai ‘ferrite-core memory’, menggunakan cincin magnetik kecil diperbuat daripada seramik untuk menyimpan data daripada kutub medan magnet yang dikandunginya.

1956 Hard disk
‘Hard disk’ atau cakera keras menggunakan plat berputar yang menyimpan dan mengembalikan data yang disimpan dalam bentuk bit data digital daripada permukaan plat magnetik.

1963 Music tape


Antara penyimpanan data popular suatu masa dahulu.

Philips memperkenalkan pita kaset pada tahun 1963. Pada mulanya ia adalah direka untuk digunakan pada mesin; bagaimanapun ia kemudiaannya lebih popular digunakan dalam rakaman muzik. Pada tahun 1979, Sony's Walkman memperhebatkan lagi penggunaan pita ini sebagai pita rakaman audio yang meluas dan popular.

1966 DRAM (PDF)

Pada 1966, Robert H. Dennard mereka sel DRAM. Dynamic Random Access Memory atau (DRAM) di mana satu sel mengandungi satu transistor. DRAM sel menyimpan satu bit data sebagai cas di dalam litar. Sel-sel DRAM ini mempertingkatkan kepadatan keseluruhan memori.

1968 Twistor Memory

‘Twistor memory’ adalah hasil daripada Bell Labs dengan membungkus pita disekeliling wayar yang mengalirkan arus elektrik. Bell Labs menggunakan ‘Twistor tape’ antara 1968 sehingga pertengahan 1970-an sebelum ia ditukar kepada chip RAM.

1970 Bubble Memory

Andrew Bobeck mereka ‘Bubble Memory’ pada tahun 1970, di mana lapisan magnet nipis digunakan untuk menyimpan satu bit data pada keluasan kecil kawasan yang dimagnetikkan seperti ‘bubble’ (buih/belon). Penghasilan ‘Twistor memory’ membolehkan beliau mereka ‘Bubble Memory’.

1971 8" Floppy

IBM memulakan penghasilan sistem yang murah untuk memuatkan ‘microcode’ ke dalam System/370 mainframes. Dengan ini terhasillah 8-inch floppy. Ia merupakan simpanan mudah bawa diperbuat daripada filem magnetik dipermukaan plastik, untuk memudahkan dan penyimpanan data yang pantas.

1976 5.25" Floppy

5.25-inch floppy disk dihasilkan pada tahun 1976 oleh Allan Shugart. Penghasilan ini adalah kerana 8-inch floppy adalah terlalu besar untuk kebanyakan komputer desktop. 5.25-inch floppy ini mempunyai ruang penyimpanan sehingga 110 kolibyte. Ia juga adalah lebih murah dan pantas berbanding floppy sebelumnya.

1980 CD

Pada 1960, James T. Russel menyarankan untuk menggunakan cahaya untuk merakam dan memainkan muzik. Ini menyebabkan beliau mencipta rakaman dan main semula ‘optical digital television’ pada tahun 1970; bagaimanapun ciptaan ini kurang mendapat perhatian. Pada tahun 1975 wkil Philips menziarahi makmal Russel dan membayar jutaan wang untuk beliau menghasilkan ‘compact disc’ (CD). Pada 1980, Russel menyiapkan projek tersebut dan memberikannya kepada Sony.

1981 3.5" Floppy

‘3.5-inch floppy disk’ mempunyai kelebihan berbanding floppy sebelumnya. Ia dilengkapi dengan pelindung logam yang mengelakkan ia daripada mudah rosak.

1984 CD Rom

CD-ROM atau ‘Compact Disk Read-Only Memory’ digunakan sama seperti ‘audio compact disks’ untuk menyimpan maklumat digital. CD-ROM mengandungi lurah-lurah kecil maklumat digital pada permukaan bawah cakera plastik yang membolehkan lebih banyak data disimpan.

1987 DAT

Pada 1987, Sony memperkenalkan Digital Audio Tape (DAT), untuk membuat rakaman dan memainkan data. Ia mengandungi pita audio pada permukaan 4 millimeter pita magnetik didalam bekas yang tertutup.

1989 DDS

Pada 1989, Sony dan Hewlett Packard memperkenalkan format Digital Data Storage (DDS)yang membolehkan data komputer disimpan didalam pita magnetik. Teknologi Digital Data Storage (DDS) adalah hasil daripada teknologi Digital Audio Tape (DAT).

1990 MOD (PDF)

Magneto-Optical disc terhasil pada tahun 1990. Disk optik ini menggunakan gabungan teknologi optik dan magnetik untuk menyimpan dan mencapai semula maklumat  digital. Drive istimewa ‘magneto-optical’ diperlukan untuk membaca semula maklumat dalam disk bersaiz 3.5 ke 5.25 inch.

1992 MiniDisc

MiniDisk juga mampu untuk menyimpan segala jenis maklumat digital. Bagaimanapun ia lebih popular digunakan untuk audio. Sony memperkenalkan mini disc pada tahun 1991. Pada tahun 1992 pula Philips memperkenalkan Digital Compact Cassette System (DCC). MiniDisk dicipta untuk menukarkan teknologi ‘audio cassette’ sebelum ianya hilang pada tahun 1996.

1993 DLT (PDF)

Digital Equipment Corporation mecipta ‘Digital Linear Tape’ (DLT), sebagai alternatif kepada teknologi pita magnetik untuk digunakan sebagai penyimpanan komputer.

1994 Compact Flash

CompactFlash (CF), atau juga dikenali sebagai “flash drives”, menggunakan ‘flash memory’ di dalam cakera tertutup untuk menyimpan maklumat digital. Peralatan CF digunakan pada kamera digital dan komputer untuk menyimpan maklumat digital.

Zip

Pemacu Zip biasa digunakan pada tahun 1994 untuk simpanan fail digital. Ia merupakan disk mudah alih yang diperkenalkan oleh Iomega.

1995 DVD

DVD pula merupakan generasi seterusnya bagi teknologi simpanan disk. DVD adalah lebih besar dan pantas untuk penyimpanan data multimedia.

SmartMedia

Toshiba pula memperkenalkan SmartMedia, yang juga merupakan ‘flash memory card’, pada musim panas 1995 untuk bersaing dengan MiniCard dan SanDisk.

Phasewriter Dual

Phasewriter Dual (PD) merupakan peralatan pertama yang menggunakan teknologi ‘phase-change’ dalam penyimpanan maklumat digital. Panasonic memperkenalkan alatan Phasewriter Dual pada tahun 1995. Ia kemudiannya digantikan dengan CD-ROM dan DVD.

CD-RW

‘Compact Disc Rewritable disc’ adalah singkatan bagi CD-RW, merupakan versi CD-ROM yang boleh ditulis semula di atas data sebelumnya.

1997 Multimedia Card


MMC Card digunakan pada peralatan digital.

Multimedia Card (MMC) menggunakan standard ‘flash memory card’ untuk menyimpan data digital. Ia diperkenalkanoleh Siemen dan SanDisk pada 1997.

1999 Microdrive

Merupakan ‘USB Flash Drive’ menggunakan ‘NAND-type flash memory’ untuk penyimpanan data. USB Flash Drive akan dipadangkan kepada antaramuka USP pada komputer standard.

SD Card

Memori format pada Secure Digital (SD) menggunakan ‘DRM encryption’ untuk membolehkan pemindahan fail yang lebih pantas. SD card standard berukuran 32 mm X 32 mm X 2.1 mm digunakan pada peralatan media digital mudah alih.

2003 Blu Ray (PDF)

Blu-Ray adalah generasi berikutnya ‘optical disc’ (cakera optik), untuk menyimpan maklumat video (HD) dan juga sebagai simpanan High Density.  Blu-Ray mendapat namanya daripada ‘blue laser’ (laser biru) yang membolehkan lebih banyak data disimpan berbanding DVD biasa. Pesaingnya adalah HD-DVD.

xD-Picture Card

Olympus dan Fujifilm memperkenalkan xD-Picture Card pada 2002, yang khas digunakan pada peralatan kamera Olympus dan Fujifilm.

2004 WMV-HD

Windows Media High Definition Video (WMV-HD) adalah untuk high definition video dikhaskan bagi Microsoft Media Video dengan ‘nine codecs’. WMV-D adalah sesuai digunakan pada komputer dengan format Windows Vista, Microsoft Windows XP. Tambahan lagi WMV-D juga turut sesuai dengan Xbox-360 dan Sony's PlayStation 3.

HD-DVD


HD-DVD adalah pesaing kepada Blue-ray.

High-Density Digital Versatile Disc (HD-DVD), merupakan format media digital optik, yang menggunakan saiz sama seperti Blu-Ray. Ianya adalah diperkenalkan oleh Toshiba, NEC, and Sanyo.

Holographic (PDF)


Holographic memory teknologi akan datang.

Penyimpanan komputer berikutnya adalah dalam bentuk teknologi ‘holographic’. Memori ‘holographic’ boleh menyimpan data dengan kepadatan tinggi dalam bentuk kristal dan juga ‘photo-polymers’. Kelebihannya adalah pada kebolehannya menyimpan jumlah media yang dirakam berbanding hanya pada permukaan cakera. Antara lain ia membolehkan aspek 3D yang membolehkan fenomena jumlah Bragg untuk berlaku.

Untuk membolehkan lebih banyak peralatan canggih masa depan, teknologi storan akan terus berkembang. Suatu masa nanti lebih banyak maklumat akan boleh disimpan untuk satu saiz yang amat kecil. Mungkin kita tidak dapat menggambarkannya dengan jelas namun perkara ini perlu berlaku untuk membolehkan dunia teknologi terus berubah.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog