Rabu, 20 Januari 2016

Semut Penyimpan Madu Honeypot Ant

Honeypot dengan perut yang penuh diisi dengan makanan.
Serangga mempunyai cara hidup yang penuh keunikan dalam menghadapi perubahan cuaca. Serangga-serangga seperti lebah, kelulut, angkut-angkut semuanya mempunyai kaedah sendiri untuk menyimpan makanan dalam pelbagai bentuk. Semut juga mempunyai kaedahnya tersendiri, tapi sedikit berbebza bagi Honeypot ant.

Honeypot ant tidak menyimpan makanan di dalam sarangnya seperti lebah yang memiliki sarang diperbuat daripada lilin. Tapi honeypot ant mempunyai sekumpulan ahli khas yang memiliki badan yang akan membesar dan boleh diisi dengan pelbagai jenis sumber yang dibawa oleh semut pekerja yang lain. Walaupun begitu sumber yang disimpan ini biasalah adalah dalam bentuk gula/madu yang diperolehi dari pokok di mana ia biasanya membina sarang.


Semut yang ditangkap dari dalam sarang.

Semut honeypot ant dari Cincinati Zoo.

Semut honeypot yang bergantungan di dalam sarang.

Makanan yang disimpan di dalam perutnya itu akan digunakan apabila sumber makanan semakin berkurangan. Semut-semut lain akan menghampiri honeypot ant dan menyentuh antenanya dan menyebabkan honeypot mengeluarkan sebahagian daripada cecair yang tersimpan di dalam perutnya.
Pertukaran semut menjadi kepada honeypot ini berlaku sebaik sahaja ia menamatkan peringkat terakhir tumbersaran iaitu “pupa”. Di mana ia mula diberi makana berterusan oleh semut-semut askar sehingga lebihan makanan akan tersimpan di dalam badannya (abdomen) sehingga ia kehilangan kebolehan untuk bergerak.

Semut-semut ini boleh tinggal di mana sahaja di dalam sarang namun kebiasaannya ia akan berada jauh di dalam sarang bagi mengelakkan ia dari dicuri oleh musuh (yang terdiri dari semut dari koloni yang lain). Malah di Utara Australia, semut ini turut menjadi buruan manusia (orang asli) di sana sebagai sumber manisan. Menggunakan kayu mereka akan menggali sarang semut dan mendedahkan semut yang bergantungan di dalam sarangnya.


Begitulah satu lagi antara keajaiban dunia serangga dari keluarga semut. Selain rajin mengumpulkan bekalan makanan, mereka juga bijak untuk menyimpan makanan tersebut bagi hari-hari di mana makanan sukar di dapati. Ia adalah dua gabungan yang amat penting iaitu, usaha yang gigih dan kebijaksanaan merancang masa depan.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog