Ahad, 17 Januari 2016

Tempat Lawatan Popular di German 2015

Neuschhwanstein Castle antara pemandangan paling popular di German.

German bukan sahaja dengan teknologi yang canggih malah amat popular dengan tempat-tempat lawatan yang menarik sama juga dengan negara-negara lain di Eropah. Selain darpada menawarkan lebih daripada 6,250 buah museum untuk dilawati di serata bnadar-bandar German yang amat menarik. Berikut adalah tempat lawatan yang paling banyak dilawati sepanjang tahun 2015;

Europa-Park

Taman tema terbesar di German.

Taman tema terbesar yang terletak di Barat Daya German iaitu di antara Freiburg dan Offenburg bukan sahaja merupakan taman tema terbesar di German, tapi merupakan yang terbesar di keseluruhan negara-negara yang bertutur dengan Bahasa German. Taman dengan keseluruhan kawasan seluas 90 hektar ini memuatkan pelbagai permainan yang menghiburkan seisi keluarga yang bercuti di sana. Ia juga dilengkapi dengan hotel-hotel bertaraf 4 bintang (Colosseo, El Andaluz, Castillo Alcazar, Santa Isabell and Bell Rock) bagi yang ingin menginap di sana.

Neuschwanstein Castle

Pemandangan musim sejuk yang sangat menarik.

Neuschwanstein Castle terletak di bahagian Selatan Bavaria, ia juga merupakan salah satu pemandangan yang paling popular di German. Ia merupakan sebuah istana yang dibina bermula pada tahun 1869 oleh Ludwig II. Ia merupakan tempat lawatan yang penuh dengan sejarah dan kisah silam pemiliknya. Ia bukan sahaja memiliki pemandangan yang menarik, tetapi seinibina dan juga beberapa bahagian menarik di dalam istana tersebut seperti Singers' Hall dan juga Hall of the Holy Grail.

UNESCO World Heritage Cologne Cathedral

Bangunan unik penuh bersejarah.

Merupakan bangunan penuh bersejarah terletak di Cologne, yang memang merupakan tempat lawatan popular di German. Ia dibina bagi menandingi bangunan popular di Perancis iaitu  Notre Dame sehingga apabila ia siap pada tahun 1880 ia merupakan salah satu bangunan tertinggi di dunia. Selain daripada memiliki sejarah senibina yang menarik ia juga menyimpan beberapa artifak milik St. Peter dan juga Gero Cross. Ia dibina dengan senibina Gothic yang dibawa dari Perancis pada masa tersebut.

Heidelberg Castle

Satu lagi istana silam yang menjadi tumpuan.

Merupakan salah satu tempat lawatan populat sejak abad ke 19 lagi. Ia merupakan sebuah istana lama yang dibina 1300 sebagai kubu yang dikelilingi dengan menara, bilik kawalan dan juga parit. Terdapat beberapa bahagian menarik pada istana lama ini antaranya adalah pada sayap Otto-Heinrich yang merupakan istana pertama di German yang dibina dengan kemasan yang menarik. Manakala pada sayap Friedrich pula terdapat pelbagai ukiran, patung dan galeri potret keturunan yang menarik untuk ditatapi.

Brandenburg Gate

Lokasi lawatan popular bagi para pelawat.

Ia merupakan monument yang tidak asing lagi bagi setiap pelawat ke German. Ia dibina di sekitar tahun 1789 dan 1791 oleh C. G. Langhans di Pariser Platz yang merupakan pusat bandar tersebut. Setelah pembinaan Tembok Berlin pada tahun 1961 ia tidak boleh dilawati untuk tempoh 28 tahun. Selain menjadi bahan lawatan utama ia juga melambangkan penyatuan semula German. Pintu gerbang ini dibina dengan 6 tiang Doric dan membentuk 5 laluan untuk pejalan kaki. Ukiran patung di atas gerbang ini adalah melambangkan dewa kemenangan. Victoria yang menunggang chariot dengan 4 ekor kuda ditambah pada tahun 1794.

Rothenburg ob der Tauber

Lokasi penuh nostalgik.

Iaitu bahagian bandar lama kecil yang terletak di Rothenburg mempunyai sejumlah bangunan-bangunan lama yang didirikan sejak Zaman Pertengahan (Middle Ages). Keseluruhan bandar kecil ini mengingatkan kembali para pelawat mengenai keadaan silam di sini dengan binaan seperti muzium, gereja, biara dan monument dengan rekabentuk asalnya. Antara yang menarik di sini termasuklah Käthe Wohlfahrt Christmas Village yang membekalkan barangan untuk perayaan Chritsmas sepanjang tahun.

Tasik Constance dan Pulau Mainau, Pulau Monastic of Reichenau (UNESCO World Heritage), Lindau, Constance dan Istana Meersburg

Pemandangan yang sukar untuk dilepaskan.

Wilayah Tasik Constance terketak di persempadanan di antara German, Austria dan Switzerland merupakan syurga percutian bagi kawasan tasik ke-3 terbesar di Eropah. Antara lokasi yang paling popular di sini adalah Flower Island of Mainau yang memiliki taman-taman yang menarik mengelilingi kediaman Count Bernadotte dengan senibina yang unik. Juga terletak di tasik ini adalah Monastic Island of Reichenau yang menajdi sebahgian lokasi penting keagaam menempatkan biara Benedictine pada Zaman Pertengahan. Ia mendapat pengiktirafan oleh UNESCO World Heritage semenjak 2000. Terdapat banyak lagi perkara menarik di sini selain pemandangan cantik dan latar belakang sejarah yang cukup unik.

Gunung Zugspitze dan Partnach Gorge di Garmisch-Partenkirchen

Puncak tertinggi di German.

Zugspitze merupakan antara puncak yang paling popular di sepanjang Banjaran Alps dengan ketinggian mencecah 2,962m yang menjadi gunung paling tinggi di German. Pucak pergunungan popular ini sentiasa diliputi dengan salji sepanjang tahun dan dilenkapi dengan kereta kabel untuk memudahkan lawatan. Selain itu Partnach Gorge juga merupakan satu lagi tarikan di Garmisch-Partenkirchen yang merupakan lembah berukuran 2.305 ft. panjang dan dinidng setinggi 263 ft. Lembah ini menjadi sebahagian trek para pelawat dengan pemandangan yang cukup menarik.

Tembok Berlin (East Side Gallery, Berlin Wall Park, Berlin Wall Trail, Checkpoint Charlie Museum di Berlin)

Kenangan penuh sejarah bagi Berlin.

Tembok yang suatu masa dahulu memisahkan antara dua bahagian bandar di Berlin antara tahun 1961 sehingga 1989 dikenali sebagai “Tembok Berlin” telahpun dirobohkan namun masih terdapat bahagian yang masih kekal sebagai sebahagian daripada kenangan. Berlin Wall Trail, merupakan lalun untuk pejalan kaki ataupun penunggang basikal yang dibahagikan kepada 14 bahagian menyusuri laluan tembok tersebut. Pada tahun 1990, tembok ini dilukis oleh para pelukis dari 21 negara. Terletak di Bernauer Strasse adalah replika bagi Tembok Berlin dan juga ‘memorial site’, pusat dokumentasi dan juga ‘Chapel of Reconciliation’.

Romantic Road

Laluan yang melengkapkan lawatan ke German.

Romantic Road merupakan laluan sepanjang 400km daripada Würzburg ke Füssen di Daerah Allgäu. Ia merupakan laluan yang dipenuhi dengan pemandangan rumah-rumah tradisi dengan dibina dari bingkai kayu dan merupakan laluan pemandangn bagi German sejak 60 tahun dahulu. Terdapat pelbagai keunikan di sepanjang laluan yang dilalui selain daripada pemandangan alam semulajadi dan keunikan bangunan. Antara kawasan yang dilalui termasuklah Augsburg, Bad Mergentheim, Dinkelsbühl, Füssen, Harburg, Nördlingen, Pfaffenwinkel, Rothenburg, Schwangau dan Würzburg dengan keunikan masing-masing. Ia juga merupakan laluan yang sesuai untuk diterokai dengan perjalanan berbasikal.


Iatu hanyalah sebahagian kecil dari pelbagai tempat lawatan yang menarik di German. Bagi sesiapa sahaja yang berpeluang untuk ke sana, semoga mendapat sedikit panduan mengenai 10 tempat yang paling popular ini. Namun begitu terdapat banyak lagi tempat lawatan di sana mengikut minat anda sendiri. German yang sering dilihat sebagai nombor #1 di dalam bidang kejuruteraan ini sebenarnya juga kaya dengan seni, budaya, rekebentuk, tradisi, alam semulajadi dan macam-macam lagi untuk diterokai.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog