Khamis, 11 Februari 2016

Apa Anda Fikirkan Mengenai Senaman Tai Chi

Tai Chi diwaktu pagi dapat memberikan pelbagai faedah kepada kesihatan.

Tai Chi satu bentuk senaman lama yang berasal dari negara China. Sehingga hari ini masih terdapat mereka yang masih mengamalkan gaya senaman ini walaupun terdiri dari golongan yang tua. Namun begitu sekiranya anda memikirkan ia adalah satu senaman yang kurang bermanfaat fikirkan sekali lagi. Mari kita ikuti pendapat professional!

Sebuah artikel dari Harvard Medical School mengelarkan Tai Chi sebagai “medication in motion” berbanding gelaran yang biasa diberikan kepada senaman ini iaitu “meditation in motion”. Ini kerana aktiviti senaman ini merangkumi senaman untuk badan danjuga minda.

Faedah kesihatan Tai Chi ini tidak memerlukan anda memahami apakah sebenar asasnya yang membentuk senaman ini mengikut falsafah China iaitu;


Qi – kuasa yang mengalir di dalam badan kita, melalui tai chi tenaga ini dapat di alirkan dengan sempurna.

Yin dan Yang – dua tenaga yang bertentangan membentuk alam semesta dan perlu sentiasa berada dalam keadaan seimbang. Tai chi juga dapat mengimbangi kedua-dua tenaga ini di dalam diri seeorang.


Tai Chi boleh diamalkan oleh sesiapa sahaja tua ataupun muda.

Tai Chi amat baik untuk mengawal imbangan badan.

Walaupun tai chi tidak mudah untuk dipelajari (untuk diingati sekala pergerakannya), namun ia mudah dilakukan mengikut mereka yang mahir. Ia bergantung kepada anda sendiri sekiranya ingin mengikuti aktiviti senaman ini ataupun mengikuti kelas khas senaman tai chi. Ini kerana terdapat banyak variasi tai chi dan anda perlu mengetahui serba sedikit sebelum mengikutinya.

Faedah Tai Chi

Antara faedah tai chi secara ringkasnya adalah seperti berikut. Walaupun ia tidak memerlukan tenaga yang banyak, ia amat membantu dalam beberapa perkara berikut seperti – kekuatan otot-otot, fleksibiliti, imbangan juga merupakan salah satu aktiviti aerobik.

Otot-otot: Tai chi dapat membantu menguatkan bahagian bawah badan (lower-body) dan juga bahagian ata (upper-body). Sekiranya dilakukan untuk tempoh masa yang panjang ianya setanding dengan melakukan latihan rintangan (resistance training) dan juga berjalan pantas (brisk walking).

Fleksibiliti: Tai chi dapat menggalakkan bahagian atas dan bawah badan untuk fleksibiliti dan kekuatan.

Imbangan: Tai Chi memperbaiki kebolehan imbangan dan mengelakkan seseorang daripada terjatuh. Keupayaan pengimbangan (proprioception) ini kebiasaannya berkurangan mengikut usia dan latihan berterusan dengan tai chi dapat melatih bahagian imbangan ini untuk terus aktif. Disamping menguatkan otot-otot yang juga perlu untuk memastikan badan tetap dalam keadaan seimbang.

Aerobik: Keadaan aerobik ini bergantung kepada kepantasan dan tempoh anda melakukan senaman tai chi. Namun begitu sememangnya tai chi menggunakan oksigen sepanjang sesi senaman, cuma anda mungkin boleh menambah dengan sedikit senaman latihan seperti berbasikal atau berlari.

Tai Chi kini diterima oleh semua orang.

Tai Chi juga merupakan gerakan seni mempertahankan diri.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog