Isnin, 8 Februari 2016

Apps Pembelajaran Mudah Dengan Semper Dari German

Semper, satu applikasi ringkas sebagai "micro learning". 

Terdapat pelbagai apps pendidikan yang boleh di muat turun untuk peralatan gadget pilihan masing-masing samada Adroid mahupun iOS dan sebgainya. Namun untuk kesemua apps tersebut apa yang paling penting sekali adalah keberkesanannya dan adakah anda biasa menggunakannya untuk membantu anda dalam mempeljari sesuatu yang baru?

Semper merupakan satu “app” yang ringkas atau juga dikenali sebagai “micro-learning app”. Bagi membolehkan para pengguan menggunakan app ini untuk masa yang singkat sebelum menggunkan apps harian mereka seperti apps sosial, berita, kamera dan apps-apps lain yang digunakan secara harian. Untuk membuka apps harian ini, semper akan lebih dahulu berfungsi dan memberikan beberapa pendidikan ringkas sebagai latihan dan ulangkaji. Tiada masa yang ditetapkan dan pengguna boleh terus membuka aplikasi yang diperlukannya sekiranya perlu.

Kaedah pembelajaran Semper yang ringkas namun amat membantu kerana teknik pengulangan  yang kerap. Ini membolehkan sesuatu pembelajaran baru lebih mudah untuk diingati untuk tempoh waktu yang lama – apabila ia dipindahkan ke dalam memeori kekal. Malah dengan mengaktifkannya sebelum apps-apps harian pengguna memastikan pengguna tidak ketinggalan mengikuti pembelajaran baru setiap hari.

Semper berfungsi setiap kali sebelum membuka applikasi tertentu.

Semper dibangunkan oleh UnlockYourBrain, GmbH. 

Semper mempunyai pengguna yang semakin bertambah.

Pengguna Semper bukan sahaja boleh memilih skop pendidikan yang telahpun disediakan mengikut topik masing-masing. Malah Semper membenarkan pengguna membentuk program pendidikan sendiri untuk dikongsi dan digunakan oleh pengguna-pengguna lain.

Keberkesanan penggunaan Semper diuji oleh University of Potsdam, Germany mendapati lebih dari 3 juta maklumbalas dari pengguna soalan matematik mendapati ia membantu dalam meningkatkan kemahiran pengguna – dari segi masa dan juga kemampuan menjawab soalan. Keputusan ini dicapai dalam tempoh penggunaan selama 2 minggu.

Semper adalah applikasi yang diasaskan oleh usahawan dari Berlin iaitu Felix Nienstädt dan Simon Smend daripada Syarikat UnlockYourBrain. App ini telahpun dimuat turun lebih daripada 500,000 kali dan digunakan sebanyak lebih dari 2 juta kali dalam masa sehari. Semper boleh di muat turun untuk pengguna Adroid di sini. Manakala bagi pengguna iOS pula boleh memuat turun Semper di sini.


Semper merupakan satu app yang angat ringan dan sesuai digunakan untuk semua golongan peringkat usia. Setelah digunakan, saya amat berpuas hati dan mencadangkan ianya untuk pengguna-pengguna lain pula. Semoga ia membantu.



Free Download



1 ulasan:

Arkib Blog