Selasa, 9 Februari 2016

Kapal Terbang Kargo Supersonic Russia

Kapal terbang kargo berkelajuan 'supersonic'.

Anda mungkin pernah mendengar bahawa kapal terbang kargo sebelum ini iaitu Antonov An-225 adalah buatan Russia dengan keupayaan membawa muatan sehingga 250 tan. Maka sekiranya Russia sekali lagi merancang membina kapal terbang kargo, ia merupakan satu kemungkinan yang besar namun kali ini ia turut mempunyai keupayaan ‘supersonic’.

Pesawat Kargo PAK TA (Perspective Airborne Complex of Transport Aviation) dikatakan mampu terbang pada kelajuan sehingga 2,000km/h (1,243 mph), dengan muatan 181 tan dengan jarak sehingga 7,000 km (4,350 mi.). Program pembinaan pesawat adalah untuk membina sejumlah 80 pesawat baru menjelang 2024, untuk membolehkan tentera Russia keupayaan menghantar 400 kerata kebal Armata atau 900 kenderaan kenderaan perisai ke medan pertempuran dengan lebih pantas.

PAK TA mempunyai rekabentuk yang lebih 'aerodynamic'.

Ruang masuk kargo untuk membawa muatan yang lebih besar.

Belum ada kepastian mengenai bilakah kapal terbang ini akan siap di bina namun kemungkinan ia bukanlah dibina untuk kegunaan Russia sahaja  bahkan kemungkinan juga untuk negara-negara lain. Pembinaan Antonov An-225 membuktikan pesawat seumpamanya pernah di bina. Namun hanya sebuah yang sempat disiapkan dan sebuah lagi masih terbengkalai sehingga ke hari ini.


Sekiranya ianya mampu dibina, mungkin ia juga boleh digunakan untuk pelbagai kegunaan lain selain daripada kententeraan. Apa yang penting teknologi penerbangan ‘supersonic’ dengan keupayaan kargo, itu adalah sesuatu yang istimewa.








Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog