Saturday, February 13, 2016

Ular Paling Berbisa di Dunia

'King Cobra', mempunyai reputasi paling tinggi sebagai ular paling berbisa!

Bercakap mengenai ular paling berbisa di dunia adalah untuk mengenali dengan lebih dekat tentang spesis-spesis ini yang mempunyai bisa. Ini kerana pengetahuan kita mengenai ular berbisa sering dihantui oleh cerita dan perasaan dan tidak dengan ilmu pengetahuan yang sepatutnya. Adapun dengan mengenali antara ular berbisa dengan yang tidak berbisa dapat menyelamatkan nyawa anda dan mungkin juga haiwan reptilia tersebut.

Ular yang dikatakan paling berbisa di dunia jarang sekali menyebabkan kematian kepada manusia kerana ia bukan dari spesis yang agresif dan sering melarikan diri apabila bertembung dengan manusia. Berbanding dengan ular yang biasa menyebabkan kematian kepada manusia pula yang  tinggal di kawasan berhampiran dengan populasi manusia dan sifatnya yang lebih ganas.
Berikut adalah beberapa jenis ular yang berbisa mengikut turutan paling berbisa:

1) Fierce Snake atau Inland Taipan

2) Eastern Brown Snake

3) Blue Krait

4) Taipan (Coastal Taipan)

5) Black Mamba

6) Tiger Snake

7) Philippine Cobra

8) Vipers

9) Death Adder

10) Rattlesnake


Itu adalah turutan mengikut susunan ular-ular berbisa, apa yang membezakan antara penyebab patukan maut ular-ular ini adalah kandungan bisa yang dikeluarkan semasa mematuk mangsa. Malah kebanyakan ular laut adalah amat berbisa dan hanya ¼ daripada patukannya disertai dengan bisa. Dalam pada masa yang sama, bisa-bisa ular ini juga digunakan untuk membuat ubat-ubatan.

Inland Taipan

Eastern Brown Snake

Blue Krait
Coastal Taipan

Black Mamba

Tiger Snake

Philippine Cobra

Vipers

Death Adder

Rattlesnake


Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...