Saturday, April 16, 2016

Bayi Dengan Pelbagai Bahasa Mempunyai Otak Yang Lebih Fleksibel

Masa yang sesuai melatih anak-anak anda adalah di peringkat bayi.

Pada peringkat bayi proses pembelajaran sentiasa berlaku melalui persekitarannya. Bayi yang terdedah kepada persekitaran lebih dari satu bahasa mempunyai pelbagai faedah dari keadaan ini dalam membentuk pemikiran kognitif mereka.

Bayi tidak perlu mempelajari bahasa berdasarkan pemahaman (translasi) seperti mana pada orang dewasa. Mereka mula mengenali perbualan orang dewasa pada peringkat ini, pembelajaran dwi-bahasa atau lebih adalah lebih mudah dilakukan. Namun begitu aktiviti ini juga membantu otak bayi tersebut menjadi lebih aktif dan turut membantu keupayaan bayi tersebut di dalam kemahiran menyelesaikan masalah.

Kelebihan ini juga terjadi pada golongan dewasa yang mempelajari lebih dari satu bahasa di mana kemampuan kognitif mereka di dapati meningkat seperi dalam menyelesaikan sesuatu masalah melibatkan perancangan, berhujah (reasoning) dan menyelesaikan masalah (melibatkan pelbagai fakta). Melalui kajian oleh para pengkaji di University of Washington, kelebihan kesan neurological ini turut dikesan pada bayi yang terdedah kepada pelbagai bahasa ini.

Walaupun tidak boleh bertutur, otak bayi terus mengumpul maklumat.

Bayi mempelajari apa sahaja dari persekitarannya.

Pendedahan pada peringkat awal ini membolehkan bayi-bayi dalam proses pembelajaran ini (11 bulan) mendapati memberikan reaksi kepada perkataan-perkataan (dari bahasa yang di dengarinya) sebagai tanda mereka mengenalinya – berbanding daripada bunyi-bunyi biasa. Keadaan ini berbeza sekiranya ia hanya terdedah kepada satu bahasa pula, di mana bayi tidak menunjukkan reaksi kepada bahasa lain yang tidak pernah didengarinya.


Ini satu lagi perkara yang kita perlu fahami mengenai bilakah kita perlu mula melatih anak-anak untuk mempelajari bahasa baru. Ia juga menerangkan potensi kita sendiri untuk melatih diri kita dalam mempunyai otak yang lebih cergas. Mungkin apa yang penting pada kita adalah untuk menyedari bahawa kemahiran berbahasa lain bukan sahaja boleh memudahkan komunikasi malah membuka peluang untuk saling bekerjasama dalam tujuan perniagaan dan sebagainya. Ya, apa yang perlu kita ubah adalah cara kita berfikir!






Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...