Ahad, 10 April 2016

Ladang Di Dalam Bangunan Yang Lebih Produktif

Hasil tanaman yang lebih baik melalui 'indoor farming'.

Teknologi pertanian berubah dengan pantas dengan adanya rekaan mesin-mesin pertanian yang boleh membantu mempercepatkan lagi kerja-kerja penyediaan ladang, penanaman, penuaian dan pemprosesan. Malah perkembangan ilmu dan teknologi lain turut membantu untuk meningkatkan lagi hasil pertanian. Sehubungan itu teknologi pertanian terus berubah dan menjadi lebih efektif sepanjang masa.

Pertanian di dalam bangunan merupakan antara teknologi pertanian yang terbaru dengan menggunakan cahaya tiruan bagi menggantikan cahaya matahari. Melalui kaedah ini, hasil pertanian bukan sahaja dapat digandakan malah menggunakan ruang dan tenaga kerja yang jauh lebih rendah. Kaedah pertanian ini tidak mungkin dapat dihasilkan tanpa penglibatan kesemua teknologi yang dikuasai manusia hari ini termasuk ilmu tumbuhan (biologi), elektronik, perkomputeran, mekanikal dan sebagainya. Namun ia masih lagi berada di peringkat awal dan ruang pembaik pulihan teknologi ini masih terbuka luas untuk diterokai.

Penggunaan cahaya optimum untuk tumbesaran tumbuhan.

Persekitaran yang bersih untuk menjamin kualiti tanaman.

Penanaman bertingkat meningkatkan pengeluaran.

Ladang yang dimaksudkan adalah ladang yang didirikan di dalam sebuah bangunan kilang semikonduktor milik Sony yang ditinggalkan berikutan daripada gempa bumi. Bangunan ini kemudiannya digunakan oleh Shigeharu Shimamura sebagai ladang di dalam bangunan yang mampu mengeluarkan hasil yang sangat memberangsangkan. Sayuran yang dihasilkan di dalam bangunan ini adalah bebas sepenuhnya daripada pencemaran bahan toksid mahupun racun serangga.

Melalui keadaan terkawal, proses tumbesaran juga dapat dipercepatkan. Di dalam bangunan ini suhu, cahaya, air dan kelembapan udara dapat dikawal sepenuhnya bagi membantu tumbuhan membesar degan lebih pantas. Ruang penanaman bertingkat pula dapat menggandakan jumlah tanaman per keluasan yang digunakan. Malah air yang digunakan untuk proses pembesaran juga terus melalui kitaran yang sama tanpa diserap oleh tanah (penggunaan air yang lebih menjimatkan).

Shigeharu Shimamura dengan usaha gigihnya.

Hasil tanaman yang sekata melalui persekitaran terkawal.

Bagi Shigeharu Shimamura, usaha untuk membina ladang di dalam bangunan ini bermula apabila beliau melawati ‘kilang sayuran’ pada Expo ’85 world’s fair di Tsukuba, Japan. Minatnya ini diteruskan dengan mengikuti bidang phisiology di Tokyo University of Agriculture dan pada tahun 2004 memulakan syarikat pertanian dalaman yang dipanggil Mirai – yang bermaksud ‘masa depan’.

Teknologi pertanian ini dijangka akan menjadi salah satu teknik pertanian terpenting untuk masa hadapan dalam usaha meningkatkan pengeluaran dengan kos yang lebih murah. Ia juga boleh membantu apabila bencana menimpa di sesuatu kawasan di mana sumber makanan menjadi sukar untuk didapati.


Teknologi pertanian seperti ini perlu diterokai oleh petani-petani moden sekiranya ingin terus bersaing di dalam dunia pertanian. Selain daripada teknologi penanaman rumah hijau, aquaphonics, aerophonics yang kini turut digunakan di negara-negara membangun seperti Vietnam contohnya. Ini kerana hasil yang berbeza hanya boleh diperolehi dengan kaedah yang berbeza pula. Sentiasa memperbaiki kaedah yang digunakan bagi membolehkan anda terus bersaing di dalam bidang yang diceburi.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog